Alle ved, at hvis du vil have online tilstedeværelse og være en aktiv influencer, er sociale medier det rette sted at være. Men små virksomheder glemmer denne faktum, at folk fra hele verden bruger mindst 2 timer om dagen på sociale medier på udkig efter ideer, produkter og service. Hvis du er en af dem, der ikke har optimeret din virksomhed på sociale medier, taber du allerede potentielle kunder, nuværende kunder og salg.
Der er mange fordele ved at vokse din virksomhed på sociale medier, herunder at det kan hjælpe dig med at forbedre din sociale medier-tilstedeværelse, så du kan kommunikere med dine kunder og potentielle kunder på et nyt niveau. Sociale medier hjælper dig med at opbygge autoritet og drive trafik til dit websted.
En solid socialmediestrategi kan skabe vækst for din virksomhed, ved at fremme et varig loyalt forhold til kunderne og synlighed for potentielle kunder.
Her får du en vejledning om de forskellige sociale medier og hvad de kan bruges til
Hvilket social medie netværk virker bedst for din virksomhed?

Sociale medier er eksploderet siden Facebook blev offentlig tilbage i 2012 og der er tusindvis af netværk derude, som er dedikeret til alt fra at forbinde gamle venner til at forbinde kunder med virksomheder eller virksomheder med virksomheder. Desuden er der stor forskel på hvilket behov de forskellige sociale medier dækker samt hvad de kan. Med alle de muligheder, der er derude, hvordan går en virksomhed ind på de rigtige sociale medie platforme?
Spørgsmål der er vigtige at stille sig selv inden man begynder at benytte et socialt medie;
- Hvad vil jeg opnå?
- Hvor er min målgruppe?
- Hvad skal jeg dele?
At have et mål for at forbedre din sociale medier tilstedeværelse er fantastisk, men det er kun begyndelsen. Når du ved hvad du vil opnå, skal du komme med en plan for at hjælpe dig med at komme derhen. Start med at udpege den person eller personer, der vil være en del af det sociale medie hold, og opdele deres roller og ansvar klart, så alle ved hvad der forventes og hvornår.
Du bør også overveje din post frekvens og oprette en indholdskalender, der hjælper dig med at planlægge opslag og sørg for, at du ikke går glip af dage. Indholdskalenderen er en stor del af din strategi, fordi den skal indeholde følgende:
- Hvem er målgruppen
- Hvilke emner og emner din målgruppe interesseret i
- Hvad har du af anvendelige indhold i forvejen
- Hvilket indhold skal du lave
- Hvornår og på hvilken platform skal indhold offentliggøres
6 forskellige sociale medier
Facebook og Facebook annoncering
Facebook er den største platform, der har over 2 milliarder aktive månedlige brugere, og siden er ideel til virksomheder, der ønsker at generere kunder og opbygge relationer. Facebook fungerer næsten for enhver virksomhed, fordi Facebook kan filtrere brugerne så du kan ramme din målgruppe og kunder. Du kan målrette efter alder, interesse, placering, køn og meget mere.
Facebook annoncering hjælper dig med at få dit opslag ud til flere end dine følgere.
Facebook giver dig også mulighed for at indstille dit eget budget på Facebook annoncering, som du kan bruge til, at få dine potentielle kunder opmærksomhed, fastholde opmærksomheden fra folk, der har besøgt din hjemmeside eller webshop gennem remarketing og sørger for hverken besøgende eller nuværende kunder glemmer dig.

LinkedIn og LinkedIn annoncering
Hovedsagelig en platform for virksomheder til virksomheder også kaldet B2B, jobopslag og andre ting i erhvervslivet, men LinkedIn kan godt bruges til B2C eller virksomhed til konsumer.
LinkedIn er et godt sted at skabe tillid, autoritet og engagere din målgruppe. Det er også muligt at oprette en gruppe for virksomheder som din, hvor i kan dele ideer, vejledninger og udveksle tips og tricks om din type virksomheder.
Det er muligt at lave annoncering på LinkedIn, på den måde får du dine opslag ud til flere samt får eksempelvis et jobopslag vist til folk, der er relevante til din stilling. LinkedIn annoncering kan nemlig filtrere efter nogle erhvervs parametre, som facebook ikke kan.

Instagram og Instagram annoncering
Instagram bruges til deling af fotos og videoer fra en smartphone. Ligesom Facebook eller X har alle, der opretter en Instagram-konto, en profil og et nyhedsfeed. Instagram er visuel platform og er ideel til at vis hvad du gør på en kreativ måde, tage kunderne bag kulisserne, udvid din rækkevidde med #hashtags og sælge. Instagram har fået en ny funktion der gør at du kan shoppe fra platformen.
Som virksomhed kan du lave Instagram annoncering, ligesom med Facebook annoncering kan man lave remarketing og nå ud til folk, der har besøgt dit website samt filtrere efter din målgruppe.
Der er også lavet et nyt tiltag som hedder IGTV Det er ligesom TV bare forbeholdt til smartphones. Det er muligt at oprette sin egen kanal og uploade videoer.

X

X er en platform, som i øjeblikkelig er perfekt til virksomheder, målgruppe er under 50 år, som skal holde sig orienteret om tidsfølsomme oplysninger såsom at seneste nyheder, meddelelser, tekniske opdateringer og trending emner.
X er også populært hos politikere og kan bruges til at komme med små udtalelser, tanker mm.
X kan bruges til at del links til ens andre sider, blogindlæg eller andet content. Tweets er kort og konkret, man har ikke så mange tegn at gøre godt med, derfor kan det også være godt at bruge twitter til at stille spørgsmål.
Man kan med fordel skrive mange tweets, da feedet hurtigt bliver fyldt og fordi det ikke er store omfattende opslag.
Dette er en platform til fotodeling og er en fantastisk for virksomheder med visuel appel som restauranter, mode, kunst, rejser, bryllupper, DIY, fest-idéer, kreative tiltag, strikning, hækling og meget mere. Denne sociale medie platform er god til at køre salg, fordi så mange brugere kigger på webstedet for at planlægge køb.
Pinterest bliver i høj grad brugt til inspiration og brugerne gemmer billeder og opretter mapper til de ting de gemmer, så de let kan finde din ide, produkt mm. frem.
Snapchat
Snapchat er et af de hurtigst voksende sociale netværkssider og virksomhederne kan udnytte det ved at tilbyde kampagner, give personligt indhold, give eksklusiv adgang og opbygge relationer med influencers for at køre mærke genkendelse og loyalitet.
Snapchat er, ligesom Pinterest og Instagram, en visuel platform, hvor brugerne deler billede og videoer, der varer alt mellem 1 og 10 sekunder.
For noget tid siden introducerede Instagram en funktion der svarer til hvad snapchat kan. Der dog stadig 186 millioner daglige brugere.
Skal vi hjælpe dig med dine sociale medier?
Kontakt os til en uforpligtende snak:
Telefon: 88374788
E-mail: smb@awork.dk