Søgeoptimering (SEO) er afgørende for hjemmesider og webshops, som ønsker succes på internettet.
Emnet er relevant for alle som har en webshop, blog eller en anden hjemmeside, hvor man vil øge antallet af besøgene på. Google ændrer tit sine krav til hvilke hjemmesider, som er relevante for at komme i betragtning til en første plads eller bedre placering – skal der optimeres på hjemmesiden og uden for den. Dette kaldes søgeoptimering.
Der er meget man selv kan gøre for at optimere sin hjemmeside, vi har listet nogle områder som man bør starte med. Hvis man ønsker en fuld dækning af optimering og en større sikkerhed for at nå det ønskede resultat, anbefales det dog at bruge professionel hjælpe. Hos AWORK holder vi uforpligtende møde, så hvis du ønsker at vide mere om vores SEO og hvordan vi arbejder, så kontakt os.
Søgeordsanalyse
En søgeordsanalyse er en vigtig analytisk vurdering af, hvor hård konkurrence der er på de forskellige ord, som man ønsker skal forbindes med ens hjemmeside. Denne analyse baseres på hvor mange månedlige søgninger der er på de forskellige søgeord og hvor konkurrenceprægede de er.
En søgeordsanalyse danner grundlag for, hvilke søgeord man bør satse på til ens hjemmeside og løbende benytte og optimere imod. Denne analyse kan gøres via Google Adwords, som har et søgeordsplanlægnings værktøj som kan tjekke de månedlige søgninger på hvert enkelt ord. Her kan man eksempelvis se at der gennemsnitligt blev søgt 49.900 gange på ”bil” i januar 2015.
Metadata
Metadata er særlige og unikke beskrivelser, som indeholder de ord, man har valgt ud fra sin søgeordsanalyse. De ord findes i hjemmesidens kodning og består af:
– Sidetitel
– Meta beskrivelse
– Meta nøgleord
Det er vigtigt, at disse beskrivelser ikke er ens for at få det optimale ud af metadataen. Nedenfor ses det hvor sidetitel og meta beskrivelse vises. Meta nøgleord tastes ind i kodningen adskilt med komma, så Google ved hvilke nøgleord man har valgt beskrivelsen skal fokusere på. Det anbefales højest at indtaste 5.