Fra på tirsdag den 18. juli vil Facebook lægge annoncer ud i deres Facebook Messenger app. Vi har gennemgået Facebooks nye tiltag og kommer her med vores mening omkring Facebooks nye annonce-tiltag.
Først og fremmest: Hvad er Facebook Messenger?
Facebook Messenger er en mobilapp, hvor man kan chatte og video-chatte med sine Facebook venner. Facebook Messenger er tilgængelig for iOS, Android, Windows 10 og Blackberry-enheder.

På Facebooks udvikler-konference sidste år, 2016, meddelte virksomheden, at de ville implementere såkaldte chatbots for at muliggøre samtaler med sine fans og følgere. Dette gør det nemt for virksomheder at besvare meddelelser med det samme, hvilket garanterer for en brugeroplevelse helt i top, da den respektive virksomhed kan respondere på et splitsekund.
I midt-april 2017 havde Facebook Messenger over 1,2 millarder brugere verden over.
Sådan kan virksomheder lukrere på annoncer i Facebook Messenger
Annoncer i Facebook Messenger er et yderst interessant tiltag for virksomheder der vil markedsføre sin forretning. Du kommer endnu tættere på din målgruppe og du vil have større chance for at få brugeren til at foretage en brugbar handling.

Åbningen til nye mulige kundeemner via af rigtige private samtaler giver virksomheder mulighed for at sende et endnu stærkere og mere personligt budskab og dermed skabe en unik kundeoplevelse. Som virksomhed kan du begynde at opbygge et decideret forhold som, i bedste fald, vil ende ud med flere kroner på bundlinjen.
Lad chatbots sælge dine produkter
Udover at du rammer målgruppen direkte, så kan du også overlade salgsarbejdet og salgsargumenterne til chatbots. Du kan nemlig få chatbots til at skrive med kunderne, når kunderne reagerer på dine annoncer. Det er tæt på en revolutionær teknologi som vil spare virksomheder en masse timer på at gøre et decideret lead til en kunde – chatbotten vil klare det arbejde for virksomheden.
Facebooks begrundelse til at der kommer annoncer i Messenger
Det vigtige at huske på er, at Facebook er en forretning som skal tjene penge. Det er her annoncer kommer ind i billedet og det er grunden til, at Facebook nu kommer med annoncer i Facebook Messenger. Facebook er nødsaget til hele tiden at ekspandere på mulighederne for annoncering på Facebook, da de er i skarp konkurrence med f.eks. Google AdWords og Linkedin, hvor især sidstnævnte har løftet deres annonceplatform de seneste år.

Facebook får i øjeblikket 85 % af sine annonce-indtægter fra mobile enheder og denne annonce-ekspandering skal ses i lyset af, at Facebook forventer et fald i brugen af deres Facebook app, hvilket betyder et fald i annonce-indtægterne – dermed behovet for nye indtægtsstrømme.
Facebook vil starte med at vise annoncerne på Facebook Messengers startside (hjemmeskærm), men har planer om, med tiden, at udvide dette til at være direkte inde i beskederne.
Værdien i denne ændring i Facebook Messenger anslåes, af banken Barclays Capital, at Facebook vil tjene omtrent 71 milliarder kroner inden år 2020.
Det store spørgsmål – vil folk gå væk fra Messenger?
Alt hvad Facebook foretager sig er drevet af data og feedback fra brugerne. Viser det sig derfor også at være en fiasko at have annoncer i Facebook Messenger, kan det meget vel tænkes at Facebook hiver deres annonce-ekspandering tilbage eller blot holder annoncerne til startsiden i Facebook Messenger, og altså undlader dem inde i beskederne.
Det er samme historie om igen med Facebooks annonce-ekspandering. Tilbage da annoncerne blev introduceret brugernes deres News Feed (startsiden), var der også ramaskrig og mange brugerne valgte deciderede at boykotte mediet for en stund. Det viste sig dog at den annonce-ekspandering hurtigt blev ‘dagligdag’ på Facebook og brugerne benytter til stadighed flittigt Facebook.
Det store spørgsmål er så om Facebook på sigt, vil kræve betaling for at undgå at se reklamer – det må tiden vise.
Vi kan håndtere dine annoncer på Facebook
I AWORK håndterer vi Facebook annoncer for en lang række virksomheder fra både ind- og udland. Vores tilgang til annoncering på Facebook er meget lig Facebooks tilgang: Det skal være dataen der viser vejen for din markedsføring.
Vi foretager derfor dybdegående analyser, på minimum 1 måned forinden en endelig rapport kan afgøre hvilken vej din virksomhed skal gå og hvilket segment de skal markedsføre til på Facebook samt det Facebook-ejede Instagram.
Er du interesseret i at høre mere til Facebook annoncering, så kan du kontakte os på:
Telefon: 88 37 47 88
E-mail: smb@awork.dk