Hashtags udvider en brugers søgning uden for deres netværk. Hashtags er en fantastisk måde for folk at søge nye emner på sociale medier. At vælge det rigtige Hashtag til markedsføringsformål på sociale medier er meget vigtigt.

Hvad er hashtag og hvordan bruger du dem på sociale medier?
Hashtags er nøgleord, der findes i teksten, eller tilføjes til slutningen af din statusopdatering med symbolet # før ordet.
Hash # gør det lettere at finde indlæg, emner, billeder og videoer, dine indlæg kan indekseres af det sociale netværk fx. Instagram, LinkedIn og Facebook, så det kan opdages af alle, selvom de ikke er dine tilhængere eller fans.
Tilføjelse af hashtags vil gøre dit indhold tilgængeligt for alle, der er interesseret i lignende emner. At vælge det rigtige hashtag, kan i høj grad udvide rækkevidden af dine sociale mediers indlæg til tusindvis af tilhængere eller kunder.
Hvis du er helt ny til hashtags, skal du først overveje at bruge nogle, der direkte vedrører dine produkter, tjenester, marked eller ekspertise. Du kan kalde dem “indhold – hashtags”, fordi de vedrører det indhold, som dit indhold naturligvis vil forbindes med.
Hashtags vil i høj grad udsætte dit mærke for potentielle kunder på de sociale medieplatforme, der ikke tidligere var bekendt med dit brand.
En anden fantastisk måde at øge dit mærke sigtbarhed er, at bruge eksisterende hashtags, der er blevet populære blandt millioner af brugere, også kendt som “trending hashtags“. Du skal dog passe på, før du tilføjer # symbolet til dit trendende emne.
Sådan bruger du hashtag effektivt
For at oprette hashtag skal du blot tilføje # før ordet eller relevante søgeord eller sætning. Du skal dog sørge for, at dit valgte hashtag-ord er relevant for din niche, hvis du skriver for eksempel #fruit, kan du nemt gå tabt blandt mange emner, du skal være præcis med dine hashtag-ord. Her er 2 vigtige generelle tips, der gælder for alle sociale medier og virksomheder.
- Hold det kort – tag ikke for mange ord ind i en hashtag. Husk, når du laver en hashtag, er der ingen mellemrum mellem ordene. Derfor skal du gøre det kort og læsbart, intet bliver folk mere end en lang hashtag som #makingyourownpieathome
- Overforbrug ikke hashtag – en anden ting, du vil undgå, er at skrive hele din billedtekst i et sådant tag som; #summer #vacation #in #hawaii # 2018. Denne type hashtag giver ingen mening i hashtag-søgninger, ord som #vacation har over millioner af indlæg. Du har ingen chance for at skille sig ud.
Hvad er fordelene ved hashtags?
- Søg optimering
Lignende søgeord, der bruges til søgning optimering, hjælper folk med at opdage dit indhold på sociale medier. Du kan øjeblikkeligt blive mere synlig og blive en del af et trending emne.
- Øget sociale tilhængere
Overvågning af vigtige hashtags på sociale medier giver dig mange muligheder for relevante emner, og find dine kunder i din tjeneste eller produkter meget nemmere og hurtigere. Hashtags opdager samtaler, der sker i “nu”. Det er vigtigt at indstille en advarsel i dit foretrukne sociale medier overvågningsværktøj fx. Instagram, Facebook eller LinkedIn.
- Hashtags hjælper med at mærke din forretning
Du kan nemt oprette mærkevarer, der er specifikke for din virksomhed, for eksempel #AnnasFlowerShopDiscounts, når du tilføjer dine hashtags til dine potentielle kunders samtaler eller kommunikation som e-mail eller Twitter, kan dine kunder nemt følge hashtag’en for at holde sig opdateret om dine seneste kampagner.
Hvad sker der, når du klikker på en hashtag?
Det rigtige spørgsmål her, når du er færdig med at oprette dine relevante hashtags til din virksomhed, hvad sker der med dine hashtags?
Når en hashtag er klikket, bliver du taget til resultatsiden, der viser alle samtaler på samme emne. Du kan prøve det selv, gå til Twitter eller Instagram og se efter en hashtag og klik på den og se selv hvor hashtag tager dig, og hvad du opdager inden for hashtag.
Skal vi hjælpe dig med online markedsføring?
Kontakt os til en uforpligtende snak:
Telefon: 88 37 47 88
E-mail: smb@awork.dk