Godt content og tekstforfatning på din hjemmeside eller din webshop kan være med til at gøre underværker, når dit site skal eksponeres ud til eksisterende eller potentielle kunder og samarbejdspartnere. Derudover indekserer og rangerer Google hjemmesiders og webshops placeringer, ud fra det content du præsenterer. Jo mere præcis, unikt og fængende dit content er, jo flere besøgende vil klikke ind på din hjemmeside eller webshop, og du vil stige i graderne hos Google. Dermed vil du opnå en højere placering på Google.
Vi giver dig her 10 gode råd til, hvordan du skriver godt content til din hjemmeside. Du får også at vide, hvorfor netop disse ting er vigtige for dit content og tekstforfatning til hjemmeside eller webshop.
Råd 1: Hvad er formålet med dit content?
I første omgang skal du vurdere formålet med det content, du vil implementere på din hjemmeside eller webshop. Vil du sælge et produkt? Vil du have tilmeldinger til dit event? Vil du have flere kunder eller samarbejdspartnere?
Der er ikke noget værre end at klikke ind på en hjemmeside eller webshop med en forventning, om at man kan indhente en given information, for derefter at opdage at informationen er ikke eksisterende eller knap.
Content med et klart og tydeligt formål er derfor alt afgørende for læseren. Når du har en hjemmeside eller webshop skal du altså gøre det klart, hvad formålet er, så det er tydeligt for læseren, og så de kan indhente de oplysninger, de har brug for. Hvis du ønsker at sælge en bærbar computer, så undgå at skriv om og vise billeder af fladskærme, radioer eller smartphones. Hold dig i stedet til sagen, så du ikke mister en potentiel kunde eller samarbejdspartner i svinget, fordi de finder dit content irrelevant.
Råd 2: Hvem er din målgruppe?
Når du skal til at udarbejde content til din webløsning, er det vigtigt at gøre op med dig selv, hvem du ønsker at kommunikere ud til. Det er vigtigt at afklare med dig selv, hvem du ønsker din hjemmeside eller webshop skal henvende sig til, så du ikke kommunikerer til den forkerte målgruppe og mister potentielle kunder.
Du kan med fordel visualisere din målgruppe, inden du går i gang med at udarbejde dit content. Overvej gerne, hvem din målgruppe er. Få styr på demografien, og hvordan din målgruppe opfører sig. Hvor bor de henne? Hvilke trends hitter hos din målgruppe?
Jo mere du kender din målgruppe, des lettere er det at kommunikere dit budskab ud til dem.
Råd 3: Hvad er din vinkel/dit budskab?
Inden du går i gang med at udarbejde content og tekstforfatning til din hjemmeside eller webshop, skal du finde frem til dit hovedbudskab samt eventuelle undersbudskaber. Formålet med det, er at den information, du bringer til dine læsere, er så specifik som mulig. På den måde føler læserne, at de har fået det optimale ud af dit content.
En præciseret vinkel på dit content og tekstforfatning på hjemmeside eller webshop er ekstremt vigtig for værdifuldt content. Vinklen eller budskabet i dit content er med til at gøre din webløsning helt skarp. Læg mærke til eksemplerne nedenfor. Kan du se forskellen? Hvilket er mest sigende?
Eksempel 1: Vidste du, at dansk interiør er populært i udlandet?
Eksempel 2: Vidste du, at de danske syver stole designet af Arne Jacobsen er ekstremt populære i Tyskland, Sverige og Frankrig?
Kan du se forskellen?
Råd 4: Gør teksten på din hjemmeside/webshop let at læse
Når teksten til din hjemmeside eller webshop skal skrives, er det vigtigt, at teksten skrives på en måde, som læseren forstår, og som er overskuelig at læse. Den tekst, du præsenterer dine læsere for, er det, som gør, om dine besøgende bruger lang tid på dit site eller ej. Jo bedre og mere velskreven en tekst du har, som også er informerende, des større er sandsynligheden for, at den besøgende bruger længere tid på dit site.
Et par gode huskeregler til at skrive en letlæselig og inddragende tekst kan være:
- Skriv din tekst i et naturligt og letlæseligt sprog. Brug ikke avancerede, tekniske eller akademiske begreber, hvis du kan undgå det.
- Henvend dig direkte til læseren. Dette kan du gøre ved at brug termer som “du” eller “I” i stedet for “man” eller “dem”.
- Brug bullets i din tekst. Dette gør teksten mere overskuelig at komme igennem, når læseren skimmer nedover teksten.
- Fat dig gerne i korthed ved fx at bruge korte afsnit og korte sætninger.
- Brug mellemoverskrifter, så det er nemt for læseren at orientere sig, og så læseren automatisk får nogle pauser.
Råd 5: Brug spørgsmål i teksten på din hjemmeside/webshop
Du bør stille spørgsmål i din tekst af flere årsager. Bl.a. bør du stille spørgsmål, fordi det åbner op for dialog og skaber interesse for at læse videre, fordi læseren vil have besvaret det spørgsmål, der er blevet stillet. Derudover stiller vi alle sammen selv spørgsmål dagligt for at indhente en viden, vi mangler. Det gør vi fx, når vi laver en søgning på Google. Hvis du vil vide, hvor stor Solen er, skriver du på Google “Hvor stor er solen?”. Spørgsmål er gode at inkludere for at Google optimere og for at skrive gode SEO tekster på din hjemmeside eller webshop. Gode SEO tekster bør bruges i stor grad i dit content på dit site, da gode SEO tekster er medvirkende til, at du bliver vist før dine konkurrenter på Google.
Få AWORK til at udarbejde gode SEO tekster til din hjemmeside/webshop.
Råd 6: Husk søgeordene – men ikke for mange
For at din hjemmeside bliver vist i Googles søgesresultater, er det som sagt væsentlig at gøre brug af gode SEO tekster. En stor del af gode SEO tekster er brugen af søgeord.
SEO betyder søgemaskineoptimering og indebærer bl.a brugen af en række ord, som du gerne vil sættes i forbindelse med og blive fundet på.
Engang kunne du nøjes med at skrive dine søgeord et utal af gange i teksten på din hjemmeside eller webshop, uden at det nødvendigvis gav mening. Dette betragter Google dog i dag som snyd. Du skal derfor gøre en ekstra indsats for at implementere dine søgeord, så det giver mening i teksten, uden at du blot fylder på bare for at fylde på. Et overforbrug af søgeord kan nemlig ende med at give bagslag og straffe din hjemmeside/webshop fremfor at belønne den.
Det er vigtigt, at du benytter dig af dine søgeord, så din virksomhed bliver fundet på Google og opnår en god placering i Googles indeksering, men brug søgeordene til at gøre din tekst unik, samtidig med at du begrænser mængden.
Råd 7: Feature tells, benefits sell
Når du fortæller historien om dit produkt, er det vigtigt at fokusere din tekst på feature samtidig med benefit.
Feature fortæller, hvad dit produkt eller service kan, hvad dens egenskaber er, hvorfor det er et godt og unikt produkt osv. Benefit fortæller derimod din kunde om fordelen ved dit produkt.
Mange hjemmesider eller webshops lægger vægt på feature, altså at fortælle kunderne hvad deres produkt kan. Det er ikke nødvendigvis skidt, men kunderne foretrækker også at vide “whats in it for me?” Hvorfor kan lige nøjagtig denne støvsuger løse alle mine problemer? Hvad gør den for mig? Og ikke bare hvad den kan.
Råd 8: Husk et call to action, der konverterer
Den besøgende er nu nået helt til bunds i din content, og det må betyde, at læseren har en interesse i dit produkt eller ydelse. Den besøgendes kunderejse startede med et besøg på en af dine landingpages, og nu skal vedkommende til at træffe en beslutning – skal han/hun henvende sig til dig og købe dit produkt eller ydelse?
Men hvordan træffer den besøgende den beslutning? Det gør han/hun, fordi du har fokuseret på at præsentere dem for en call to action.
En call to action er vigtig for dig og dit produkt, hvis du ønsker en konvertering. En call to action kan komme til udtryk på forskellige måder, bl.a. som:
- En knap til nyhedsbrevstilmelding
- En kontaktformular
- Et tilbud om at blive ringet op
- En knap til kursustilmelding
Når du laver din call to action, er det vigtigt, du skriver dette i bydeform, da bydeform opfordrer til handling fra læseren, fx:
- Skriv til dig op til nyhedsbrevet her
- Kontakt os her
- Ring mig op
- Tilmeld dig her
Råd 9: Implementer en FAQ på dit site
En god og effektiv FAQ-side er faktisk en af de vigtigste sider på din hjemmeside eller webshop, fordi denne side generer næsten ligeså meget trafik og konverteringer som forsiden og en “om os” side. Dine kunder besøger nemlig oftest denne side, fordi de på denne side undersøger, om dine ydelser er værd at bruge penge på.
Selve FAQ-siden har til formål at besvare relevante spørgsmål fra dine kunder, men den har faktisk også en lang række andre fordele, som er værd at have in mente, når du laver en FAQ til dit site:
- Kunderne/den besøgende sparer tid
- En FAQ-side forbedrer kundeoplevelsen
- En FAQ-side opbygger tillid, fordi denne side viser, at du interesserer dig for dine kunder og deres spørgsmål
- En veludført FAQ er god SEO tekst til dit site, fordi Google rangerer spørgsmål højt i deres indeksering, og en FAQ er som oftest opsat af spørgsmål
Råd 10: Undgå at duplikere dit indhold
Ligesom når du er til eksamen, og du ikke må kopiere eller duplikere andres opgaver eller indhold, må du heller ikke indsætte duplikeret eller kopieret content på din hjemmeside eller webshop, som kommer andet sted fra. Det gælder både fra andres hjemmesider eller fra andre steder på din egen.
Ligesom til en eksamen så betragter Google duplikeret indhold som snyd og kan finde på at straffe den givne hjemmeside for duplikeret indhold.
Ved duplikeret content er det ikke muligt for Google at skelne mellem den originale tekst og den duplikerede tekst. En handling som denne kan derfor gå ud over din placering på Google og endda straffe din hjemmeside på anden vis, hvis Google opdager duplikeret indhold. Det gælder, også selvom det er andre, der har kopieret fra dig. Det er derfor vigtigt, at dit content altid er unikt og ikke bruges andres steder.
Start med en uforpligtende samtale
Hos AWORK er vi specialister i content marketing, og vi tilbyder udarbejdelse af content, herunder SEO og tekstforfatning, hvis du har svært ved at komme i gang med godt content og tekstforfatning din hjemmeside eller webshop. Vores SEO-specialister står til rådighed, hvis du har spørgsmål til tekstforfatning eller SEO.