Skrevet af AWORK
Del denne artikel
Strategi

5 tips til den gode SoMe-strategi

De sociale medier kan være ekstremt effektive til at markedsføre sig på – hvis man vel og mærke har lagt en ordentlig strategi fra starten af. Har du ikke lagt en god strategi, så kan markedsføring på de sociale medier være spild af tid, energi og i værste tilfælde penge. En god og effektiv SoMe-strategi tager udgangspunkt i din målgruppe, og hvordan du skaber værdi til målgruppen. Skab dig et mål og læg en strangent plan – men lad der være plads til det spontane også. Vi har samlet en række tips til dig, som ønsker at gøre brug af markedsføring på de sociale medier:

Tip 1: Opsæt mål for din strategi

Inden du starter med at markedsføre dig på de sociale medier, gør du gavn I at opsætte nogle mål for din SoMe-strategi, så du har noget at måle effekten af din markedsføring ud fra. Eksempler på mål kan fx være:

  • 50 nye følgere om måneden
  • 10 konverteringer om ugen
  • 10 leads om ugen
  • 10 % flere likes pr. opslag end før strategien blev lagt

Ovenstående er selvfølgelig kun eksempler, men disse eksempler er nogle mål, som du uden problemer vil kunne måle effekten på. Fordelen ved at have nogle mål er, at du kan få et indblik i, hvad der kan gøres anderledes, hvis målene ikke nåes inden for den givne tidsramme du har fastlagt.

Tip 2: Fastlæg din målgruppe

Når du har et produkt eller ydelse, som du vil markedsføre, så har du som regel også en målgruppe, som produktet eller ydelsen henvender sig til. Når du markedsfører på de social medier, er det vigtigt at udpensle for dig selv hvem målgruppen er, så du ved hvem du vil henvende dig til i din markedsføring – organiske opslag såve som annoncering. Hvis du ikke tydeliggører målgruppen for dig selv og lader dem skinne igennem i din markedsføring, så får du ikke det ud af din markedsføring, som du gerne vil.

Tip 3: Få inspiration fra konkurrenterne

Først og fremmest er det vigtigt at understrege, at du ikke må kopiere dine konkurrenters SoMe opslag eller annoncer, men du må gerne drage inspiration fra dem til at få succes på dine egne annoncer.

Hvis du kan se, at en type annoncer eller opslag fungerer rigtig godt for din konkurrent, kan du sagtens tage inspiration til dit eget content, visualisering og opsætning for at skabe interesse for din egen virksomhed. Hvis konkurrenten fx gør meget brug af videocontent i deres markedsføring, og du kan se, der kommer mange likes, kommentarer og delinger som følge heraf, så kan du med fordel implementere videocontent i din egen markedsføring.

Tip 4: Hold den røde tråd

Når du laver content til dine sociale medier, er det vigtigt, at du bibeholder den røde tråd i dine opslag. Hvis du skejer for meget ud, kan du riskere, at modtageren af dit opslag eller din annonce mister interessen og troværdigheden til din virksomhed, fordi der ikke er et system eller en specifik identitet i dit content. Du opbygger tillid til dine følgere ved at fastholde den røde tråd, og det du vil fortælle om din virksomhed eller dit produkt. Det betyder dog ikke, at der ikke må komme et spontant opslag i ny og næ, som skejer lidt ud – det skal bare ikke være hele tiden.

Tip 5: Beslut et evt. budget

Hvis du kun bruger de sociale medier til at markedsføre dig organisk, så skal du ikke tænke over et dagligt budget, men hvis du derimod også vælger at annoncere på de sociale medier, så skal du fastsætte et budget til dine annoncer. På Facebook kan du frit vælge det budget, der passer dig, hvorimod på LinkedIn skal budgettet minimum være 60 kr. Dog er det væsentligt at have med, at jo højere budgettet er, des oftere bliver dine annoncer vist i målgruppens feed, stories mv. Så undersøg hvad du har råd til at betal ei dagligt budget for dine annoncer og fastlæg dit budget ud fra det.

Skal vi hjælpe dig?

I AWORK er vi eksperter i online markedsføring, og vi hjælper dig både med at opsætte mål, fastlægge din målgruppe, lave konkurrentanalyse, fastlægge budget og meget andet. Ring til os på tlf: 88 37 47 88 for at hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig!

Vi tilbyder bl.a. markedsføring gennem Facebook ads, Instagram Ads, LinkedIn Ads og Google Ads.

AWORK er et webbureau i København, der kan hjælpe dig med alt fra en ny hjemmeside og webshop udvikling til online markedsføring. Uanset om du skal have hjælp til Google annoncering, annoncering på Instagram, Facebook annoncering, hosting af hjemmeside eller noget helt andet, så tag endelig kontakt til os.
Skrevet af Allan Langmaack Hansen

Relaterede artikler

AWORK er nu officelt SKI-leverandør! AWORK er nu officielt SKI-leverandør, hvilket betyder, at offentlige organisationer nemt kan få adgang til vores ekspertise inden for digital...

Øg din online synlighed med SEM. Vi giver 5 tips til SEO og PPC med Google Ads, Facebook Ads, Instagram Ads og LinkedIn Ads for...
Øg din online synlighed med SEM. Vi giver 5 tips til SEO og PPC med Google Ads, Facebook Ads, Instagram Ads og LinkedIn Ads for...

Boost Din Online Tryghed: Eksklusiv tilbudskampagne så du og din webløsning er tryk.

Få styr på din online tryghed med vores eksklusive tilbudskampagne!

Gør din digitale tilstedeværelse mere robust og beskyt din platform mod potentielle trusler.

Tag det første skridt mod en sikrere online oplevelse!

Få et gratis sikkerhedstjek af din webløsning i dag!

 

Tommy og Jesper møde

Få op til kr. 250.000 i rådgivning om digital markedsføring og e-handel, med SMV:Digital-puljerne

AWORK kan hjælpe dig som rådgiver til SMV:Digital-projekter.

Vi har hjulpet mange danske SMV’er med at forøge deres online salg gennem skræddersyet rådgivning om annoncering på sociale medier og Google, søgemaskineoptimering (SEO) og mere til.

CSO & Partner, Allan Hansen, og hans team, er klar til at hjælpe med at udarbejde en ansøgning til SMV:Digital og skræddersy en plan for, hvordan et SMV:Digital-forløb kan hjælpe din virksomhed.

Udfyld formularen og vi kontakter dig.

AWORK er et webbureau i København, der kan hjælpe dig med alt fra en ny hjemmeside og webshop udvikling til online markedsføring. Uanset om du skal have hjælp til Google annoncering, annoncering på Instagram, Facebook annoncering, hosting af hjemmeside eller noget helt andet, så tag endelig kontakt til os.

Vi er klar til at hjælpe dig!

Med mere end 10 års erfaring indenfor online markedsføring, udvikling af webløsninger, samt hjælp til support og drift, så er du sikret en partner der har den ballast der skal til for at sikre dig og din virksomhed i digitale verden.

Lidt kort om AWORK...

  • +2.500 leverede Ads-, SEO- & Webløsninger
  • I toppen på TrustPilot & Google Reviews
  • Dedikeret team med +20 års erfaring
  • Samarbejde på dine præmisser
  • Du får en fast kontaktperson tilknyttet
  • Ca. 2-4 ugers leveringstid på webløsninger
 
AWORK popup ikoner