5 tips til den gode SoMe-strategi
De sociale medier kan være ekstremt effektive til at markedsføre sig på – hvis man vel og mærke har lagt en ordentlig strategi fra starten af. Har du ikke lagt en god strategi, så kan markedsføring på de sociale medier være spild af tid, energi og i værste tilfælde penge. En god og effektiv SoMe-strategi tager udgangspunkt i din målgruppe, og hvordan du skaber værdi til målgruppen. Skab dig et mål og læg en strangent plan – men lad der være plads til det spontane også. Vi har samlet en række tips til dig, som ønsker at gøre brug af markedsføring på de sociale medier:
Tip 1: Opsæt mål for din strategi
Inden du starter med at markedsføre dig på de sociale medier, gør du gavn I at opsætte nogle mål for din SoMe-strategi, så du har noget at måle effekten af din markedsføring ud fra. Eksempler på mål kan fx være:
- 50 nye følgere om måneden
- 10 konverteringer om ugen
- 10 leads om ugen
- 10 % flere likes pr. opslag end før strategien blev lagt
Ovenstående er selvfølgelig kun eksempler, men disse eksempler er nogle mål, som du uden problemer vil kunne måle effekten på. Fordelen ved at have nogle mål er, at du kan få et indblik i, hvad der kan gøres anderledes, hvis målene ikke nåes inden for den givne tidsramme du har fastlagt.
Tip 2: Fastlæg din målgruppe
Når du har et produkt eller ydelse, som du vil markedsføre, så har du som regel også en målgruppe, som produktet eller ydelsen henvender sig til. Når du markedsfører på de social medier, er det vigtigt at udpensle for dig selv hvem målgruppen er, så du ved hvem du vil henvende dig til i din markedsføring – organiske opslag såve som annoncering. Hvis du ikke tydeliggører målgruppen for dig selv og lader dem skinne igennem i din markedsføring, så får du ikke det ud af din markedsføring, som du gerne vil.
Tip 3: Få inspiration fra konkurrenterne
Først og fremmest er det vigtigt at understrege, at du ikke må kopiere dine konkurrenters SoMe opslag eller annoncer, men du må gerne drage inspiration fra dem til at få succes på dine egne annoncer.
Hvis du kan se, at en type annoncer eller opslag fungerer rigtig godt for din konkurrent, kan du sagtens tage inspiration til dit eget content, visualisering og opsætning for at skabe interesse for din egen virksomhed. Hvis konkurrenten fx gør meget brug af videocontent i deres markedsføring, og du kan se, der kommer mange likes, kommentarer og delinger som følge heraf, så kan du med fordel implementere videocontent i din egen markedsføring.
Tip 4: Hold den røde tråd
Når du laver content til dine sociale medier, er det vigtigt, at du bibeholder den røde tråd i dine opslag. Hvis du skejer for meget ud, kan du riskere, at modtageren af dit opslag eller din annonce mister interessen og troværdigheden til din virksomhed, fordi der ikke er et system eller en specifik identitet i dit content. Du opbygger tillid til dine følgere ved at fastholde den røde tråd, og det du vil fortælle om din virksomhed eller dit produkt. Det betyder dog ikke, at der ikke må komme et spontant opslag i ny og næ, som skejer lidt ud – det skal bare ikke være hele tiden.
Tip 5: Beslut et evt. budget
Hvis du kun bruger de sociale medier til at markedsføre dig organisk, så skal du ikke tænke over et dagligt budget, men hvis du derimod også vælger at annoncere på de sociale medier, så skal du fastsætte et budget til dine annoncer. På Facebook kan du frit vælge det budget, der passer dig, hvorimod på LinkedIn skal budgettet minimum være 60 kr. Dog er det væsentligt at have med, at jo højere budgettet er, des oftere bliver dine annoncer vist i målgruppens feed, stories mv. Så undersøg hvad du har råd til at betal ei dagligt budget for dine annoncer og fastlæg dit budget ud fra det.
Skal vi hjælpe dig?
I AWORK er vi eksperter i online markedsføring, og vi hjælper dig både med at opsætte mål, fastlægge din målgruppe, lave konkurrentanalyse, fastlægge budget og meget andet. Ring til os på tlf: 88 37 47 88 for at hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig!
Vi tilbyder bl.a. markedsføring gennem Facebook ads, Instagram Ads, LinkedIn Ads og Google Ads.