Google Ads indsamler data via cookies og søgeord bestemt af annoncører. På den måde får Google Ads mulighed for at placere annoncer til de personer, hvor Google mener, det kunne være relevant.
Når der klikkes på en annonce i Google, er det her, at annoncøren betaler pr. klik, og partnerhjemmesiden modtager en del af den genererede indkomst.
På Google kan du også betale Google Ads for at komme højere op på søgeresultaterne. Det gør du ved en auktion. Men selvom du kommer med det højeste bud, er det ikke ensbetydende med, at du kommer højst op. Den side, der kvalificerer sig til at komme højst op på søgeresultaterne, er den hjemmeside eller webshop der har budt højt, men også den hjemmeside eller webshop, som har den mest SEO og Google venlige hjemmeside. Det betyder, at din hjemmeside eller webshop skal have en relevant Google annonce søgeforespørgsel, relevante søgeord, relevante annoncer til destinationssiden osv.
Google vurderer alle disse faktorer og giver hver hjemmeside eller webshop en score, de placeres efter i søgeresultaterne. Hvis man scorer højt, kan man være heldig at Google belønner en, således at pris pr. klik (CPC) reduceres, man får bedre eksponering, og annoncen vises flere gange.
I forhold til CPC eller pris “pr. klik” (cost per click) lægger man et budget, hvor budgettet ophører, når CPC prisen overstiger budgettet. Det vil sige, at hvis f.eks. ét klik koster 1 kr., og du har et budget på 100 kr., vil annoncen lukke, når 100 har klikket på annoncen.
Hvor vises Google Ads?
Google Ads annoncer vises både lokalt, nationalt og international. I dag er Google Ads blevet så skræddersyede, at du kan vælge, inden for hvilken geografisk radius dine annoncer skal vises, sprog, alder og meget mere. Det betyder, at du kan vælge, at brugere indenfor et bestemt område kun kan se dine annoncer. Dette kan være relevant, hvis du har et ønske, om at dine kunder skal være lokale eller i området af din fysiske butik.
Søgeord til dine Google Ads
I forhold til Google Ads er det også muligt at byde ind på diverse søgeord. Det er disse søgeord, der er med til, at din hjemmeside eller webshop vil blive rangeret bedre på Googles søgeresultater. Disse søgeord bydes der på ved auktioner. Nogle søgeord er mere efterspurgt end andre, da det er hvad forbrugerne søger på. Der er derfor også større konkurrence og højere priser ved de efterspurgte søgeord.