DERFOR KRÆVER GOOGLE CHROME, AT DU HAR ET SSL CERTIFIKAT

I denne måned, juli 2018, har Google planlagt en opdatering af sin browser kaldet Chrome. Den nye opdatering hedder ‘Chrome 68’ og den vil markere HTTP-hjemmesider og HTTP-webshops som ikke sikre. Opdateringen vil i værste tilfælde give hjemmesider og webshops uden et SSL Certifikat et stort slag nedad i sit Google-omdømme, hvorfor man altså kan falde i søgeresultaterne. For at sikre, at du ikke påvirkes negativt af opdateringen, så hjælper vi dig med at forstå risiciene, og ydermere så opsætter vi også SSL Certifikater som kan give dig HTTPS på din hjemmeside / webshop – så undgår du den store “IKKE SIKKER”-hovedpine når brugerne besøger den. I dette indlæg finder du alt, hvad du behøver at vide om Chrome og de næste trin med HTTPS.

Hvad indebærer Google Chrome opdateringen?

Google Chrome, verdens mest populære internetbrowser, benytter for øjeblikket en neutral notering for ikke-HTTPS. Alle websteder med blandet indhold (HTTP og HTTPS) falder ind under denne kategori. Fremadrettet vil enhver non-HTTPS-side med et kodeord eller kreditkortfelt markeres som ikke sikkert. Med andre ord kan websteder, der kører med HTTP, betragtes som upålidelige eller usikre. Google rapporterede for nylig, at over halvdelen af de websteder, der er besøgt af Chrome-brugere, allerede er krypteret. Med opdateringen af Chrome 56 vil dette kun stige. Som følge heraf vil HTTP-websteder være i et klart mindretal. Sikkerhedsindikatoren kan derfor have en skadelig indvirkning på, hvordan dine besøgende opfører sig på dit websted. Og hvordan de opfatter din virksomhed. Hvordan kan ændringen påvirke dit websted? Google foretager sjældent ændringer af denne skala, men når det gør det, påvirker de uundgåeligt brugeradfærd. Det er derfor vigtigt at forstå den potentielle indvirkning. Ifølge Martin Brinkmann of Ghacks: “Det ser ud til, at internettet bevæger sig hen imod HTTPS, og at HTTPS eller blandet indhold HTTPS-websteder vil have en status som en forbrydelse en dag.” I mellemtiden er Chrome ved at flytte fra en neutral indikator til en klar ‘ikke sikker’ besked til at skamme websteder, der ikke er krypterede. Website ejere (især dem i e-handel), der ikke sikrer deres hjemmeside med et certifikat, skal genoverveje deres online strategi. Hvorfor HTTPS forud for HTTP – hvad er forskellen? HTTP står for Hypertext Transfer Protocol. Dybest set er dette en protokol, der anvendes mellem en server og en klient, der åbner op for kommunikation med andre hjemmesider. På den anden side transmitterer HTTPS – S’en for sikker – datasikkerhed via en krypteret forbindelse. De anvendte certifikater er kryptografisk underskrevet af en certifikatmyndighed (CA). Hver browser har en liste over CA’er, den vil stole på. Enhver hjemmeside med en CA i browsernes “betroede” liste er givet et grønt hængelåsbillede i browserens adresselinje. Som et resultat heraf har disse websteder vist sig at være troværdige og tilhører det pågældende domæne. Tidligere har der været gyldige grunde til obligatorisk HTTPS på alle hjemmesider. Herunder de tilføjede trin, der er nødvendige for at brugere kan offentliggøre websteder. Men med denne opdatering skal virksomheder med en online tilstedeværelse nødt til at få et pålideligt certifikat for at se de bedste resultater. Hvad er løsningen? Slå til. Hvis du er en HTTP-webstedsejer eller administrator, skal du ikke reagere, når de negative resultater begynder at oversvømme. Ved korrekt installation af et SSL / TLS certifikat erstattes advarslen “ikke sikker” med et grønt hængelåsikon. HTTPS-webstedet fungerer dog som et helt nyt websted og skal derfor genbestilles. Med 301 omdirigeringer trækker dine besøgende fra din HTTP-version til HTTPS. Den gode nyhed er, at vi tager tekniske komplikationer ud af billedet ved at hjælpe virksomheder med at skifte til HTTPS. Formål med mediekunder – Bemærk venligst, at vi vil udbrede HTTPS i hele verden som en del af din igangværende marketingstøtte. Hvis du i øjeblikket ikke arbejder med en Digital Digital konsulent, og er bekymret for at flytte din hjemmeside til HTTPS, skal du kontakte vores supportteam, og vi hjælper dig gerne igennem processen. Konklusion Google sprænger ned på websteder, der ikke bruger sikker kryptering. Derfor kan dette være det første af mange trin mod ikke-HTTPS-websteder. I sidste ende, hvis din hjemmeside ikke har et SSL / TLS certifikat, er det bedst at handle hurtigere end senere. Lad ikke din online tilstedeværelse lide. I øjeblikket tilbyder HTTPS en række fordele, herunder browserens privatlivets fred, positive tillidindikatorer og søgemaskineoptimering. Derfor skal dette trin betragtes som obligatorisk, om du har en brochure eller e-handelsplatform. Lad Purpose Media tage besværet og jargonen ud af processen.

Skal vi hjælpe jer med markedsføring på de sociale medier?

Kontakt os til en uforpligtende snak:

Telefon: 88 37 47 88
E-mail: smb@awork.dk

Del denne artikel

Brug for gode råd til din markedsføring?