For dem af jer der endnu ikke har spillet Pokemon Go, så giver vi her en kort introduktion af den magiske app, som har fået downloads af børn, teenagere og voksne.
Pokemon Go bruger telefonens GPS og kamera til at vende den virkelige verden ind i en digital verden, hvor det vrimler med vilde Pokémon. Det eneste det kræver for at komme igang er en smartphone og et par gode kondisko, da du skal tilbagelægge mange kilometer for at fange Pokémon. Når du har downloadet app’en, bliver du Poketræner og kan begynde dit eventyr ved at vandre planløst gennem storbyjunglen og landskabet i jagten efter de små digitale monstre kaldet Pokémon.
Du bruger kortet på din smartphone til at navigere, og så snart du føler din telefon vibrere, er det fordi en Pokémon eller er i nærheden.
Det er nu, hvor det bliver interessant – i hvert fald fra et markedsførings synspunkt. Spillet indeholder steder kaldet PokéStops og Gyms (træningscentre) (steder, hvor poketrænere går hen for at uddanne deres Pokémon og kæmpe mod andre trænere). Disse virtuelle steder er parret med de faktiske vartegn fra den virkelige verden. Disse vartegn kan være alt – graffiti malet på en væg, et stort træ i en park eller din lokale McDonalds. Og det er her det bliver interessant rent markedsføringsmæssigt.
Hvis du er heldig nok, er din butik i nærheden af et af de Pokéstops eller Gyms, du har sikkert lagt mærke til det ved stigningen af antallet mennesker som vandrer rundt foran din butik.
Som populariteten af Pokémon Go fortsætter bliver det mere og mere et interessant parameter som markedsføringstiltag. At få et Pokestop eller Gym ude foran sin butik kan være guld værd og vil formentligt skabe langt større trafik igennem din butik.
Dette har Niantic, det firma der udviklede spillet sammen med Nintendo, allerede opfanget. Det har fra starten været deres hensigt at lave disse tiltag for lokale virksomheder og gøre det muligt for lokale virksomheder at sponsorere et Pokestop eller Gym.
Hvordan fungerer Pokemon Go som markedsføring?
I USA er de begyndt at lave sponsorerede Gyms og PokéStops, her kan man for eksempel støde ind i et McDonalds McGym og 7-Eleven PokéStop. Lokale virksomheder der har sponsoreret sig til et Pokestop eller Gym, som har været med til at øge deres trafik og omsætning.
Så hvad kan vi gøre markedsføring specialister? Vi er desværre stadig i de tidlige stadier af denne form for marketing og dette tiltag er desværre ikke rullet ud på det danske marked endnu, vi holder dog et skarpt øje med hvordan trenden ændrer sig og følger alle skridt i udvikling.
Kunne denne form for markedsføring være interessant for din virksomhed kan i kontakte os på smb@awork.dk så holder vi jer opdateret med de seneste nyheder og trends indenfor markedsføring.