Er SEO stadig en god investering i 2020 og frem?
Som en digital marketing virksomhed er dette et spørgsmål, som vi ofte bliver konfronteret med – og med rette. De sidste par år har budt på algoritme opdateringer fra Google så som Panda og Hummingbird, der alle har stor indflydelse på effekten af teknisk SEO.
SEO har udviklet sig drastisk de senere år, og har i stigende grad fokus på god og velskrevet indhold.
Så er SEO stadig en god investering i 2020 og frem? Det korte svar er JA!
SEO er vigtigere end nogensinde og er fortsat en af de mest udbytterige strategier inden for digital marketing på den lange bane. Så hæng på, og bliv klogere på hvordan SEO optimering ser ud i 2020 og frem.
Hvad er SEO?
SEO står for search engine optimization, på dansk oversat til søgemaskineoptimering, og er betegnelsen for hvordan man, igennem en række teknikker og optimeringer, kan øge en hjemmesides synlighed i de organiske søgeresultater i Googles søgemaskine. Og på denne måde blive fundet af folk, der aktivt søger efter din virksomhed, produkter eller services.
Gratis SEO webinar – kom med!
Vi afholder tit og ofte SEO webinarer hvor vi deler vores viden og den 23. juni gentager vi successen fra vores SEO webinarer vi afholdte den 3. april og 5. maj.
–
Du kan derfor tilmelde dig vores gratis SEO webinar ved at klikke på knappen nedenfor.
Tilmeld dig vores gratis SEO webinar
Hvorfor er organisk trafik så vigtigt?
Ifølge et studie fra Bright Edge udgør organisk trafik 51 % af alle besøgende, 14% via annoncering og kun 5% igennem sociale medier.
Så ikke alene er SEO statistisk set bedst, men det er også fordelagtigt på en række andre punkter:
- Folk “Googler” når de leder efter bestemte produkter eller services – studier viser, at hele 81% af shoppers laver online research forud for et køb.
- Organisk trafik tager højde for “brugerens hensigt” – Googles algoritme kan bedømme brugerens hensigt med en given søgning og på denne måde vise de mest relevante resultater.
- Det er en god investering – SEO er en god investering på den lange bane, og giver stabile og gode resultater.
- Øget salg -en god placering bringer flere potentielle kunder til hjemmesiden.
- Organisk rangering er afgørende for lokale forretninger –30% af mobile søgninger er relateret til fysisk beliggenhed. God SEO kan derfor også give flere kunder i din fysiske butik.
- Fremtidssikker – med øget fokus på stemmebaserede søgninger og AI teknologier vil der i fremtiden komme flere muligheder for at blive fundet via. organiske søgninger.
- Googles autoritet – folk stoler på, at Google viser de mest relevante resultater for en given søgning. Det er derfor at 1. pladsen på de organiske søgeresultater får 21 % af klik, 2. pladsen 10% af klik og nedefter.
De seneste år har også budt på øget fokus på mobile søgninger. 87% af smartphone brugere benytter telefonen mindst en gang om dagen, og i dag søger flere via. mobil frem for PC. Folk kan på denne måde opdage din virksomhed uanset tid eller sted. Derfor er organisk trafik vigtigere end nogensinde.
Så hvorfor hersker der stadig tvivl om hvorvidt SEO, som disciplin, er død?
Google algoritme updates
I Googles tidlige år, var det ikke så svært at opnå en god placering. Googles søgemaskine kunne læse indholdet på hjemmesider, men var endnu ikke særlig klog.
Mange SEO eksperter kunne manipulere med informationer og indhold på deres hjemmesider for på denne måde at tilgodese Googles algoritme og opnå en hurtig favorabel placering – og således så SEO dagens lys.
I dag er der mange forskellige faktorer, der udgør, hvornår en side kan opnå en god placering.
De senere år har budt på en række algoritme updates så som “Hummingbird”, “Panda” og “Penguin”, der har stor indflydelse på, hvordan Google læser og rangerer hjemmesider.
Dette har naturligvis haft stor betydning for brugen af teknisk SEO optimering, og der findes nu ikke længere nogen kongevej til SEO som tidligere. Der er også kommet større krav til mobilvenlighed, hastighed og lokalitetstjenester, som tidligere nævnt. Dette kommer også til udtryk i Googles SERP, hvor man tidligere kunne se de organiske resultater på søgemaskinen, til den version, vi kender i dag med annoncer, kort, billeder, videoer, Google shopping resultater og lokale services i mente.
Er SEO død?
SEO er ikke død, men tidligere teknikker er forlængst forældede. Googles algoritme updates indebærer ikke kun restriktioner og forbehold for SEO, men åbner også op for et væld af nye og spændende muligheder at styrke sin virksomhed på.
Tiden byder på stærkt og velskrevet digitalt indhold, søgeord, gode brugeroplevelser, stærke hjemmesider, billedgenkendelse, videoformidling og meget mere. Statistikken lyver ikke. SEO er stadig en af de mest udbytterige strategier på den lange bane og er fortsat en rigtig god investering.
Tilmeld dig vores gratis SEO-webinar
AWORK Webbureau er blandt toppen når det kommer til SEO, hvorfor du kan finde os på Top SEO Web Design Companies.