Har du styr på de vigtigste GDPR regler? Reglerne kan være komplekse, og for mange virksomheder er persondata og GDPR en gråzone at navigere i. Vi hjælper dig derfor på vej, så du har er klar over, hvilke regler din virksomhed skal overholde.
Kært barn har mange navne – GDPR, Databeskyttelsesforordningen og Persondataforordningen – alle er betegnelsen for en lovgivning, der har til formål at beskytte personfølsomme data. GDPR, som står for General Protection Regulation, trådte i kraft d. 25. maj 2018. Det er en lov fra EU, som bestemmer, hvordan virksomheder, organisationer, myndigheder og lignende skal behandle personoplysninger. Formålet med GDPR er at skabe sikkerhed omkring kunders og ansattes personoplysninger. Lovgivningen kommer som en konsekvens af den teknologiske udvikling, der har medført et øget behov for beskyttelse af personoplysninger. Men hvad betyder dette egentlig for din virksomhed? Indførelsen af GDPR betyder, at du som virksomhed er ansvarlig for at beskytte dine kunder og ansattes oplysninger efter persondataloven.
Hvad er personoplysninger?
Personoplysninger er alle oplysninger, der kan bruges til at identificere en person. Det kan eksempelvis være navn, adresse og mailadresse. Betegnelsen dækker også over oplysninger, der i sammenhæng med andre oplysninger kan identificere en person. Hvis du som virksomhedsejer behandler kunder og ansattes personoplysninger, er det dit ansvar, at lovgivningen overholdes. Vi hjælper dig derfor på vej, så du har kendskab til de vigtigste GDPR regler.
- Du skal kunne påvise at du overholder reglerne i GDPR
- Du skal behandle personoplysningerne lovligt
- Du skal indgå databehandleraftaler, når det er påkrævet
- Du må kun opbevare persondata, så længe det er nødvendigt
- Du skal indhente samtykke, når det er nødvendigt
Gør det til den gode vane!
For at overholde ovenstående GDPR regler, kan du gøre nedenstående punkter til den gode vane. Hvis du følger disse punkter, minimerer du også risikoen for at overtræde GDPR reglerne.
Opsæt Sikker Mail. Med Sikker Mail kan du trygt sende personfølsomme og fortrolige data til andre, da Sikker Mail krypterer dine data, så de ikke kan åbnes og læses af uvedkommende
Slet løbende mails der kan indeholde personfølsomme oplysninger
Gå jævnligt dine dokumenter igennem for personlige oplysninger
Opdater jævnligt dine brugere i dine forskellige forretningssystemer, så du ikke gemmer på gamle rettigheder og oplysninger fra tidligere medarbejdere og brugere
Skal vi hjælpe dig?
I AWORK ønsker vi at hjælpe virksomheder med at overholde GDPR reglerne. Et skridt i denne retning er, at benytte sig af vores tilbud om opsætning af Sikker Mail. Pr. 1. januar 2019 blev det et krav, at alle virksomheder, der arbejder med personfølsomme og fortrolige data, skal anvende en Sikker Mail. Vi tilbyder opsætning af Sikker Mail, så du ikke skal bekymre dig om implementering, men i stedet trygt kan overlade det til os. Kontakt os på 88374799, og lad os tage en snak.