6 SEO fejl som skader din forretning

Google My Business AWORK

70% af alle virksomheder har ikke en SEO strategi, og et utal af virksomheder når aldrig ud til deres kernemålgruppe.

Vi har analyseret og samlet de 6 største fejl vi ser blandt danske virksomheder og hos vores kunder. Læs med og få indsigt i de største SEO fejl, og hvordan du løser dem.

Fejl 1: Ikke fokus på relevante søgeord

Er dit indhold på din hjemmeside relevant for din målgruppe? 

Det første punkt er svært at undgå, når man har med SEO at gøre og det er nemlig relevans. 

At kunne udvælge relevante søgeord, og ikke mindst kunne bruge dem på de rigtige sider, er altafgørende for enhver SEO-indsats. For det er nemlig på søgeord, at din målgruppe finder dig.

Søgemaskineoptimering består af en lang række områder, hvor nogle er meget tekniske, og andre i høj grad handler om indhold på hjemmesiden og alt det der foregår omkring hjemmesiden.

Relevant indhold og de rigtige søgeord er rigtig afgørende for, at dine kunder overhovedet besøger din hjemmeside til at starte med. 

Du kan derfor godt have en hjemmeside som fungerer perfekt i forhold til hastighed, brugervenlighed osv., men alt det er lige meget, hvis du ikke formår at få de rigtige personer eller potentielle kunder ind på din hjemmeside.

Vi ser nemlig ofte, at virksomheder ikke formår at lave indhold, som taler direkte til deres målgruppe, og derfor bliver de ikke fundet der, hvor deres målgruppe leder efter dem. 

Google lever nemlig af at levere relevante hjemmesider til dem, som søger i deres søgemaskine – så hvis man ikke er der, hvor kunderne er, så er det svært at få relevant trafik til ens hjemmeside.

Tag derfor et skridt tilbage og overvej hvem din målgruppe er, og hvilke ord som de kunne finde på at søge på, for at finde dine ydelser eller produkter. 

Og hvis du finder ud af, at dit nuværende indhold ikke passer til den analyse, du kommer frem til, så er det aldrig for sent at tilrette og optimere indholdet til din målgruppe. 

Når man arbejder med SEO, så er det altid en løbende opgave at optimere indhold og holde øje med, hvordan forskelligt indhold klarer sig.

 

Fejl 2: Ikke nok fokus på lokal SEO

Har du en fysisk butik eller bruger du din lokalitet til salg af produkter og services? 

Vi ser ofte, at mange virksomheder forsømmer eller måske helt glemmer hvor stor betydning deres online tilstedeværelse har for, at der kommer kunder i deres fysiske butik. 

Virksomheder som KUN sælger deres produkter fra en webshop har ofte meget fokus på, hvordan oplevelsen er på deres side fordi de afhænger af trafikken og fordi webshoppen skal afspejle forretningen.

Det samme skal gøre sig gældende for dig, som har en fysisk butik. 

De fleste mennesker har nok prøvet at have en lokal tøjbutik, kiosk eller cykelhandler, som de har besøgt i deres lokalområde, men aldrig rigtig har besøgt online. Men når man så en dag lige vil ind og tjekke deres åbningstider eller vil kontakte dem på telefon eller mail, så kan det i nogen tilfælde, være nærmest umuligt at finde oplysninger på den butik, som man ellers så ofte besøger.

På den måde kan ens indtryk som forbruger være helt anderledes, hvis din online tilstedeværelse ikke matcher ens fysiske tilstedeværelse, og det man er vant til. Det er selvfølgelig endnu værre, hvis man er ny kunde og intet kendskab har til butikken. Så vil chancerne for at finde den ved en simpel Google søgning nærmest være umulig.

At være synlig online er ikke kun vigtigt for eksisterende kunder, men især også for nye kunder, som leder efter en virksomhed som din. Du skal derfor have øje for, hvordan din online tilstedeværelse afspejler din fysiske, og sørge for at du bliver fundet på de rigtige søgeord og at det er nemt at finde informationer om din virksomhed.

Hvis du for eksempel ejer en cykelhandler i Køge, så vil det ikke være usandsynligt at dine kunder kunne finde på at bruge en søgefrase som indeholder ordet ‘Køge’, da de højst sandsynligt ønsker at besøge en cykelhandler tæt på dem selv. Det kan man som virksomhed have med i tankerne, når man opbygger sider på ens hjemmeside.

Samtidig kan man som fysisk virksomhed også sørge for at bruge et værktøj såsom Google My Business, som gør det nemmere for dine kunder at finde hurtige informationer om din virksomhed.

Google My Business AWORK

Her er et eksempel på AWORKs Google My Business, som er hele rækken til højre ved siden af søgeresulterne, som både indeholder billeder, telefonnummer og andet relevant information. Jo bedre du beskriver din virksomhed, og sørger for at holde din Google My Business opdateret, jo bedre kundeoplevelse vil du skabe.

Fejl 3: Ikke brugervenlig hjemmeside

SEO handler ikke kun om indhold og gode søgeord. Det handler i høj grad også om din hjemmesides brugervenlighed, hastighed og kvalitet på både computer og mobil.

De senere år har Google haft mere og mere fokus på mobilvenlighed, og de vurderer også din hjemmeside på både computer og mobil. Faktisk har Google de senere år haft mere fokus på mobil end computer, fordi rigtig mange starter deres søgning via mobilen.

Du kender det måske selv, når du skal finde noget tøj, eller hvis du søger efter en specifik butik på nettet. Det kan være at du er på farten eller hvis du sidder hjemme i sofaen på din smartphone. 

Fordi søgningerne ofte starter på mobilen, så er det klart at du ofte ser hjemmesider i et mobilformat og måske efterfølgende ser det på en computer, når du besøger hjemmesiden igen. Derfor er det her førstehåndsindtryk af hjemmesider på mobilen super vigtigt, og derfor også noget som Google vægter rigtig højt.

Vi ser desværre rigtig mange virksomheder, som ikke har styr på det, og har en hjemmeside som ikke er mobilvenlig. Det kan for eksempel være at nogle knapper ikke er synlige på mobil, eller at det ikke er muligt at åbne menufeltet på en nem og overskuelig måde. Det kan have store konsekvenser for, hvordan dine kunder opfatter din virksomhed, og mindst lige så vigtigt, om de vælger at købe hos dig eller ej.

AWORK Jasper på Kontor

Se hvordan AWORK kan skabe mere trafik til din hjemmeside

SEO – Oplev øget trafik til din hjemmeside

Facebook Ads – Få øget trafik og salg på verdens største sociale netværk

Google Ads – Bliv fundet når dine kunde søger efter dig på Google

LinkedIn Ads – Spred dine budskaber på verdens største professionelle netværk

At have en mobilvenlig hjemmeside knytter sig til den generelle brugervenlighed på din side. Når vi laver hjemmesider for vores kunder, så er det ikke kun afgørende at siderne er mobiloptimeret, men også at der er et klart mål og fokus for den enkelte side. Om din side skal være informativ eller sælgende, så er det vigtigt at læseren hurtigt forstår, hvad siden handler om.

Især når vi arbejder med webshops eller servicehjemmesider, så er der ofte et mål eller fokus, som knytter sig til en form for konvertering. Det kan enten være ønsket om at få flere leads eller salg af et produkt.

Når en ny side skal oprettes, så er det vigtigt at gøre sig overvejelser omkring, hvad målet med siden er. Siden skal nemlig opbygges omkring den konvertering, og der skal være en klar og synlig opfordring til handling. Det kan for eksempel være en knap til kontaktside eller en ‘Tilføj til kurv’ på en webshop.

Virksomheder som formår at skabe en konverterbar hjemmeside er allerede langt foran mange andre virksomheder, og får meget mere ud af deres annoncering eller SEO. Det kan være svært at komme  i gang med konverteringsoptimering uden erfaring, og derfor kan det være en super god idé at få hjælp af eksperter på området. 

Fejl 4: Langsom hjemmeside eller webshop

Hvor lang tid er din hjemmeside om at indlæse? 

Hjemmesiders hastighed har været en velkendt rankingfaktor indenfor SEO de sidste mange år og er utrolig afgørende for at kunne lykkes med annoncering på for eksempel Google, LinkedIn eller Facebook.

Faktisk er hastighed en af de områder som Google selv har udtalt er en rankingfaktor i deres søgemaskine. Det vil sige, at de holder øje med forskellige hjemmesiders hastighed og bruger det tal i den samlet vurdering af din hjemmesides kvalitet.

Hastigheden siger noget om, hvor hurtigt din hjemmeside formår at vise indholdet på siden til den besøgende. Vi mennesker er desværre ret kyniske, når det handler om langsomme hjemmesider, da rigtig mange allerede forlader langsomme hjemmesider før de overhovedet er indlæst og i stedet finder en som er hurtigere og bedre.

Den amerikanske udviklervirksomhed, Section, har lavet en undersøgelse af den her afvisningsprocent (på engelsk bounce rate), altså hvor hurtigt folk forlader hjemmesider med forskellige hastigheder.

Kilde: Section

Her er et udpluk af deres undersøgelse, og her ses det tydeligt hvordan afvisningsprocenten stiger, som indlæsningstiden øges. Endnu mere vildt er det, at afvisningsprocenten næsten fordobles, hvis din hjemmeside loader på 4 sekunder i stedet for 2 sekunder.

Det er derfor rigtig vigtigt at få styr på din hjemmesides hastighed, da du hurtigt kan miste halvdelen af dine potentielle kunder fordi din side er langsom.

Der er rigtig mange ting som kan gøre din hjemmeside langsom såsom server, billeder eller kodning, og det kræver i nogle tilfælde lidt teknisk snilde for at kunne løse problemer med hastigheden. Her hos AWORK har vi både folk til SEO og til webudvikling, og det plejer at være en rigtig god kombination, til at få optimeret på hastigheden.

Hvis du vil tjekke din hjemmesides hastighed på mobil og computer, så kan du bruge værktøjet Google Page Speed. Her indtaster du webadressen, og så vurderer Google din hjemmeside fra 1-100. Vi plejer at sige, at en hvis du har en hastighed omkring 60-70 på skalaen, så er du ret godt med. Det er meget sjældent vi ser hjemmesider med hastighed op imod 90-100.

Fejl 5: Ikke have en specifik SEO plan

At have en konkret og udarbejdet SEO plan og strategi er super vigtigt, og faktisk har ca. 70% af alle virksomheder ikke udarbejdet en plan for deres søgemaskineoptimering. Der er rigtig mange mennesker som enten ikke kender til SEO som disciplin, eller også har de hørt om det, men aldrig rigtig kommet i gang.

Det er der ikke noget at sige til, for en god SEO-strategi indeholder mange aspekter af ens hjemmeside og virksomhed. Her skal der blandt andet lægges en plan for de tekniske aspekter på hjemmeside, indhold, brugervenlighed, linkbuilding osv.

De fleste virksomheder ender i den situation, hvor de får lavet en hjemmeside af en udvikler, og herfra forbliver siden statisk. Forud fra meget af det arbejde er der sjældent tænkt på søgemaskineoptimering, hvilket kan skabe en rodet hjemmeside uden en klar struktur. Samtidig kommer der hverken nyt indhold eller sider på, og her kigger meget få virksomheder efter eventuelle fejl på siden, som bremser deres potentielle trafik.

På det tidspunkt er det vigtigt at sætte sig ned og tage et kig på ens målsætning. Ikke kun for hjemmesiden, men virksomheden som helhed. Hvis du har fuldstændig styr på din virksomheds mål, og du ved hvad der skal til at sælge dit produkt, så er det langt nemmere at overføre den her salgskæde til din hjemmeside.

  • Hvordan skal oplevelsen være, når folk besøger din virksomhed? 
  • Hvilke muligheder vil vi gerne præsentere, og hvilke er vigtige for os? 
  • Hvad kunne stå i vejen for at de her mål ikke lykkes? 

Hvis du som virksomhedsejer stiller dig selv de spørgsmål, og tager de kritiske briller på, mens du besøger din hjemmeside, så vil de fleste virksomhedsejere hurtigt kunne finde 3-5 fejl i løbet af to minutter.

Det handler egentlig om at være kritisk overfor eget produkt og hjemmeside, for det vil mange af dine potentielle kunder også være. Så tag de kritiske briller på, og opbyg din SEO strategi ud fra den overordnede brugeroplevelse og få hjælp til de tekniske aspekter på din hjemmeside, hvis du har behov for det. Det betaler sig i den lange ende.

Fejl 6: Ingen brug af analyseværktøjer

Den eneste måde at finde ud af om du din SEO indsats virker er ved at spore udviklingen. Alt for mange virksomheder glemmer at opsætte eller følge med i udviklingen af deres søgemaskineoptimering, hvilket gør at rigtig mange virksomheder bruger tid og energi på at lave nyt indhold eller andre aktiviteter som ikke giver nogen værdi overhovedet.

Hvis du tidligt i forløbet for opsat sporing, så har du mulighed for at følge med i, hvilke sider der er mest populære og kopiere samme strategi til dine nye sider. På den måde får du også indblik i, hvilket indhold som din målgruppe godt kan lide, hvilket er en vigtig indsigt, hvis du senere også vil i gang med annoncering.

Det er vigtigt at arbejde med SEO, som om det var annoncering. Med annoncering betaler du enten for klik eller eksponeringer og her handler det om at bruge pengene rigtigt, følge med i resultaterne og ikke mindst rette indsatsen mod det som virker bedst. På den måde får du mest for pengene samtidig med at du rammer din målgruppe.

Den tankegang skal du helst overføre til SEO også. Det koster ikke nogle penge i annoncekroner at starte med søgemaskineoptimering, men du kan lynhurtigt bruge rigtig meget tid og energi på indsatser som ikke giver nogen værdi overhovedet. Og hvis der er noget som mange virksomhedejere ikke har, så er det tid. Så brug tiden rigtigt og find ud af hvad din målgruppe vil se, så kan du spare dine medarbejdere og dig selv for rigtig meget energi.

Men hvordan måler du din SEO-indsats? Hvis du vil i gang uden nogen omkostninger, så er Google Analytics og Google Search Console helt gratis og nemt at komme i gang med. 

Her hos AWORK bruger vi vores eget program AWORK Insight, som gør det nemmere at overskue en større mængder af data og samtidig holder programmet øje med eventuelle fejl på din hjemmeside. 

Vi tilbyder programmet til alle vores kunder og vi oplever en rigtig god respons på det, da det er super brugervenligt og man behøver ikke have erfaring med digital marketing for at kunne være med.

Prøv AWORK Insight GRATIS i 3 måneder

Med AWORK Insight har du fuldt overblik over din markedsføring. Følg med i alt fra trafik til brugte annoncekroner. Det er nemt at komme i gang, og det kræver ingen erfaring med marketing. 

Få adgang til AWORK Insight i 3 måneder helt gratis og uden binding. 

Del denne nyhed:

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på email

Brug for gode råd til din markedsføring?

Andre nyheder

AWORK Gazelle 2021
Pressemeddelelse
Jesper Enger-Rasmussen

Børsen Gazelle 2021

Børsen Gazelle 2021 Vi er utrolig stolte og glade for at kunne sige, at vi er blevet tildelt Børsens Gazelle 2021. Børsen har i mere

Læs mere »
AWORK Webbureau modtager to Clutch Awards, og manifesterer sig som Danmarks bedste PPC Management Firm
Pressemeddelelse
Jesper Enger-Rasmussen

AWORK kåres som Clutch 100 Leader

AWORK Webbureau, der er grundlagt i 2012, er et top-performance webbureau, som leverer fænomenal online markedsføring til virksomheder i hele verden. Med base på Frederiksberg

Læs mere »