Flyt til AWORK

Søgemaskineoptimering (SEO) for begyndere

Søgeoptimering (SEO) er afgørende for hjemmesider og webshops, som ønsker succes på internettet.

 

Emnet er relevant for alle som har en webshop, blog eller en anden hjemmeside, hvor man vil øge antallet af besøgene på. Google ændrer tit sine krav til hvilke hjemmesider, som er relevante for at komme i betragtning til en første plads eller bedre placering – skal der optimeres på hjemmesiden og uden for den. Dette kaldes søgeoptimering.

 

Der er meget man selv kan gøre for at optimere sin hjemmeside, vi har listet nogle områder som man bør starte med. Hvis man ønsker en fuld dækning af optimering og en større sikkerhed for at nå det ønskede resultat, anbefales det dog at bruge professionel hjælpe. Hos AWORK holder vi uforpligtende møde, så hvis du ønsker at vide mere om vores SEO og hvordan vi arbejder, så kontakt os.

Søgeordsanalyse

En søgeordsanalyse er en vigtig analytisk vurdering af, hvor hård konkurrence der er på de forskellige ord, som man ønsker skal forbindes med ens hjemmeside. Denne analyse baseres på hvor mange månedlige søgninger der er på de forskellige søgeord og hvor konkurrenceprægede de er.

En søgeordsanalyse danner grundlag for, hvilke søgeord man bør satse på til ens hjemmeside og løbende benytte og optimere imod. Denne analyse kan gøres via Google Adwords, som har et søgeordsplanlægnings værktøj som kan tjekke de månedlige søgninger på hvert enkelt ord. Her kan man eksempelvis se at der gennemsnitligt blev søgt 49.900 gange på ”bil” i januar 2015.

Metadata

Metadata er særlige og unikke beskrivelser, som indeholder de ord, man har valgt ud fra sin søgeordsanalyse. De ord findes i hjemmesidens kodning og består af:

 

– Sidetitel
– Meta beskrivelse
– Meta nøgleord

 

Det er vigtigt, at disse beskrivelser ikke er ens for at få det optimale ud af metadataen. Nedenfor ses det hvor sidetitel og meta beskrivelse vises. Meta nøgleord tastes ind i kodningen adskilt med komma, så Google ved hvilke nøgleord man har valgt beskrivelsen skal fokusere på. Det anbefales højest at indtaste 5.

Relevant indhold

Søgeoptimering afhænger også af indholdet på hjemmesiden. Det er eksempelvis dårlig for søgeoptimeringen, hvis de er sproglige og grammatiske fejl på hjemmesiden. Ligesom kvalitetsfyldt indhold er et plus. Yderligere kan søgemaskinerne godt lide, at ens hjemmeside er aktiv. Den kan holdes aktiv ved opdatering eller en tilknyttet blog, hvor det er let at uploade et indlæg. Sørg blot for at blogindlægget har værdi for dine besøgende.

H-tags

H-tags er en form for forskellige størrelse overskrifter, som bruges på ens hjemmeside. H-tags overskrifter er gode for søgeoptimeringen, fordi de skaber overblik over hjemmesiden. H-tags findes fra H1-H6, hvoraf H1 er den største og mest værdifulde overskrift og H6 er den mindste. Selvom der er forskel på værdien af H-tags, er det vigtigt aldrig at overdrive med brugen af dem. Punkt 3 om at indholdet skal være relevant og skabe værdi for de besøgende er altid vigtigst.

Linkbuilding

Linkbuilding er endnu en måde at få højere rangering på søgemaskinerne på. Her er der tale om, at man skal få andre hjemmesider til at linke ind på ens hjemmeside. Når andre hjemmesider linker til ens hjemmeside, viser det at hjemmesiden har kvalitet og folk gerne vil henvise til den.

Den letteste måde at lave linkbulding på for begyndere, er at linke fra dine sociale profiler til hjemmesiden. Det kan være fra Facebook, LinkedIn, Google+ eller Twitter. Der findes mange måder at lave linkbuilding på, de sociale medier er blot den letteste. Det anbefales altid at få professionel hjælp til yderligere og bedre linkbuilding, som kan give en hjemmeside værdi.

 


Skal vi hjælpe jeres virksomhed med at komme i gang med SEO?

Har I brug for hjælp til at ligge en målrettet og effektiv SEO-strategi, der skaber positive resultater på bundlinjen? Så vil vi gerne hjælpe!

 

Kontakt os for en uforpligtende snak:

Telefon: 88374788

E-mail: smb@awork.dk