Med mere end 400 millioner aktive månedlige brugere, har Instagram vokset til et kæmpe socialt netværk. Det har vokset sig til et så stort netværk, at virksomhederne er nødt til at være opmærksom på det. Det er ikke blot en foto-delings app – det er en måde at interagere med brugere samt engagere sine fans og vise den bedste side af sin virksomhed på. Vi har lavet en liste af virksomheder som benytter Instagram til perfektion. Se listen nedenfor med 18 fede eksempler på virksomheder som mestrer Instagram til punkt og prikke.
1. Lowes
Lowes gør et godt stykke arbejde med at promovere sine produkter på Instagram: Virksomheden interagerer med brugerne ved at vise de produkter, den sælger.
2. Starbucks
For at promovere sit brand og interagere med sine brugere på Instagram, så tager Starbucks jævnligt billeder af tilhængere og gør dem til en del af sit brands historie. På den måde følger Starbucks ikke kun en god historie, men en sand historie.
3. Ben & Jerrys
Ben & Jerry’s har et meget unikt brand når det kommer til smag og brandpositionering – netop dét gør virksomheden meget ud af at skinne igennem på sin Instagram profil.
4. Sephora
Sephora er en kosmetik- og skønhedsvirksomhed lokationer i hele verden. Virksomhedens Instagram er tit og ofte fyldt med billeder som ofte anvender farven hvid, da det fremhæver alle andre farver. På den måde bliver brugernes øjne tiltrukket af produkternes farver.
5. Intel
Intel har bygget afgørende teknologi i årtier og deres Instagram er spækket med billeder og videoer, der viser folkene bag kulisserne hos denne IT kæmpe. De giver deres brugere og kunder et indblik i deres brand.
6. Taco Bell
Fastfood-kæden har ingen tøven i at bruge Instagram til at promovere nye produkter. De blander farver, sjov og ballade for at gøre sine indlæg unikke og ligner nok mere et magasin end en decideret virksomhed som promoverer sine produkter.
7. American Express
American Express’ Instagram er fyldt med turistbilleder hvor de holder sine kort oppe. Dette er en kreativ måde at engagere brugere til at komme ud at rejse – og bruge penge med deres American Express kort.
8. IKEA
IKEA er en global virksomhed og introduktionen er nærmest ligegyldig (du bør kende dem), men for en god ordens skyld: IKEA tilbyder varer og møbler til hjemmet og/eller kontoret. Netop dette viser IKEA på sin Instagram ved at fremhæve den oplevelse man kan få med deres møbler. De viser hvordan kunderne kan bruge møbler i deres eget hjem.
9. Audi
Audis Instagram bruger så mange billeder og videoer af folk som kører deres biler, hvilket skaber relation til de kunder som rent faktisk ejer en Audi.
10. Converse
Converse udmærker sig ved at bruge Instagram til at udnytte brugergenereret indhold. Virksomhedens Instagram er fyldt med kunder som elsker at bruge skoene i alle omgivelser.
11. NFL
Det er ikke mange steder det kan gå uset hen når der er NFL. NFL bruger netop også sin Instagram til at formidle den menneskelige side af sporten ved at vise mere munter øjeblikke mellem spillere og fans, for at forbedre forbindelsen med alle NFL-fans.
12. GoPro
GoPro, producenten af kameraer gør alt for at vise nogle fede actionbilleder og benytter sig meget af brugergenereret indhold til at markedsføre sit produkt. GoPros Instagram har nogle af de mest dramatiske billeder som illustrerer den alsidighed af GoPros produkter.
13. Red Bull
De actionbilleder du ser på Red Bulls Instagram har rent faktisk meget lidt at gøre med deres produkt, men alt at gøre med sin målgruppe. Kend din målgruppe og giv dem hvad de vil have. Netop dét kender Red Bull betydningen af. Med andre ord: De mestrer content marketing til perfektion.
14. Topshop
Topshop tilbyder sine brugere et fix af mode og bruger Instagram som et direkte punkt for engagement. Følgere har mulighed for at svare på spørgsmål og være en del af den fremadgående retning i Topshops vækst.
15. Oreo
Den populære småkage bruger sin Instagram til at dele kreative billeder – især omkring helligdage – herunder håndværk, (hvad fans kan gøre med produktet) og de forbedrer dermed de sociale aktiver og øger deres engagement hos sine kunder.
16. General Electric
Hvordan kan du promovere et massivt brand som både handler med B2B og B2C? Du blander dine i produkter med videnskab, fakta og godbidder som dine Instagram fans elsker følge, dele og synes godt om.
17. Vans
Vans bruger sin Instagram profil til at sidestille sine produkter med livsstil kombineret med musik, kunst og kultur. Desuden bringer de meget brugergenereret indhold som gør nøjagtigt det samme. Det skaber en god forbindelse med deres fans.
18. Maersk Line
Til sidst: Vores alle sammens danske Mærsk. Containerrederiet benytter Instagram for at komme tættere på kunderne ved klar kommunikation – ikke for at sælge eller markedsføre. Målet er at engagere og ikke at skubbe på for et salg.