Facebook introducerer Graph Search

Facebook har annonceret en ny tjeneste der hedder Graph Search – dog indtil videre kun som en beta-tjeneste. Graph Search er en helt ny måde at navigere og søge på, gennem Facebooks data.

 

Graph Search giver dig mulighed for at søge på tværs af dine venners tidslinier uden at skulle gå til hver enkelt profil for at regne ud, hvad de bedst kan lide af bestemte ting eller steder.

Graph Search. En kraftfuld søgemaskine bygget på folks data.

En søgning på Graph Search kunne se således ud: “Hvad synes mine venner om Nik & Jay?” Graph Search scanner så alle dine Facebook-venners data og vender herefter tilbage med relevante oplysninger om hvad dine venner synes om Nik & Jay. En anden søgning kunne f.eks. være: “Hvad synes mine venner om Zoologisk have?”. Graph Search er Facebooks måde at søge efter information på internettet gennem folks tilkendegivelser af, hvad de kan lide og ikke lide. Metadata og forbindelser er også indregnet heri. Graph Search er i øjeblikket kun ude som en beta-tjeneste i engelsktalende lande. Dataene som Graph Search benytter er folk, billeder, steder, interesser m.m. Hvis du synes, at resultatet fra din Graph Search søgning bliver for generelt, kan du begrænse søgningen ud fra dine ønsker. Mark Zuckerberg er blevet citeret for at udtale således om Facebooks nye tiltag: “Hvert stykke indhold på Facebook har sit eget publikum, hvilket har gjort Graph Search meget udfordrende at bygge.” Det har været et langt og stort projekt at få sat i søen og i øjeblikket indsamler Facebook feedback ind på via deres beta-version, for så herefter at implementere det i flere lande.

 

Hvad kan Graph Search helt præcist?

Indtil videre har man brugt søgelinjen oppe i toppen af sin Facebook-side. Den har dog ikke haft en lige så kraftfuld søgeeffekt som Graph Search. Denne søgelinje giver dig kun mulighed for at søge efter tidslinier, dine venners sider, andre folks offentlige sider samt virksomheds- eller produktsider. Ikke nok med, at Bings søgeresultater er integreret i Graph Search, så giver Graph Search dig også mulighed for at søge og lære mere om dine venners og andres oplysninger. Disse oplysninger er Facebook nemlig i besiddelse af. Yderligere er Graph Search udviklet således, at det ikke forstyrrer privatlivets fred, da hvert stykke indhold har sin egen målgruppe samt, at meget indhold ikke er offentligt tilgængeligt. Som sagt er Graph Search først lagt ud som en beta-tjeneste, hvor det kun vil være tilgængeligt engelsktalende lande i første omgang. Hvis du vil have af vide hvornår du kan begynde at bruge Graph Search, så kan man tilmelde sig Graph Search-listen her: Tilmeld Graph Search

Hvad betyder det for virksomheder?

Der er et par grunde til, at det er godt for din virksomhed:

1. Folk er i “købetrance”.

Folk der søger efter ting på internettet har en tendens til at være i en form for “købetrance”, så det har aldrig været vigtigere for virksomheder at have en online profil – hertil Facebook-profil.

 

2. Annoncering bliver højst sandsynligt en realitet.

Graph Search vil selvfølgelig give mulighed for at annoncere ved siden af søgeresultaterne, ligesom man kender det med Google Adwords m.fl. Dette kunne være en enorm indtægtsmulighed for Facebook, men det lader ikke til at være deres primære fokus i øjeblikket, da Mark Zuckerberg er citeret for dette: “Graph Search kan med tiden blive rigtig interessant for virksomheder, men lige nu er vores fokus på at opbygge en god brugeroplevelse”.

 


 Skal vi hjælpe jer med markedsføring via de sociale medier?

Har I brug for hjælp til at ligge en målrettet og effektiv markedsføringsstrategi for brugen af jeres sociale medier?

 

Kontakt os for en uforpligtende snak:

Telefon: 88374788

E-mail: smb@awork.dk