Har du styr på reglerne for en Facebook konkurrence?

Er du tvivl om hvad du må og ikke må med din Facebook konkurrence? Må jeg opfordre Facebook-bruger til at dele konkurrenceopslaget? Må jeg sige at de skal “synes godt om” vores billede, for at de kan vinde? Må jeg skrive at konkurrencen først slutter ved 10.000 “likes” eller lignende?

 

Der er mange spørgsmål som disse, som du vil undre dig over, hver gang du skal skrive teksten til dine konkurrencer. AWORK har lavet en overskuelig guide, som du kan følge fremover til dine konkurrencer på Facebook.

 

 

Hvad kan du tillade dig med din Facebook konkurrence?

Der er helt sikkert forskellig tiltag du kan stille op, før en Facebook brugere kan deltage i din konkurrence.

  • Du må godt kræve at brugeren skal “synes godt om” et opslag på din side.
  • At de skal kommentere et opslag
  • Lave et opslag på din Facebook side.
  • At personen skal sende en besked til din Facebook side.

 

 

Hvad må du ikke gøre med dine Facebook konkurrence?

Her er opstillet følgende punkter som du under ingen omstændigheder må kræve, for at deltage i din konkurrence.

  • Du må ikke kræve, at de skal dele dine opslag
  • Dele din Facebook side
  • “Synes godt om” din side
  • “Tag” dig selv eller dine facebook venner i opslaget
  • Udlove ekstra gaver/præmier, når din Facebook side har opnået et givet antal følgere

Derudover skal du altid huske at følge markedsføringsloven i Danmark, når du laver et opretter en konkurrence på Facebook.

 

 

 

Gælder samme regler, når jeg betaler for annoncering på Facebook?

Facebook er ligeglad med om du har betalt for din promovering eller ej, reglerne er som de er og skal overholdes af alle parter. Under Facebooks regler er det beskrevet at, det er ulovligt at kræve en deling eller “synes godt om” for at deltage i en respektiv konkurrence. Det gælder betalte og ikke-betalte facebook annoncer og konkurrencer.

 

 

Hvad er konsekvensen hvis jeg bryder Facebooks regler?

Facebook brugerne bliver bombarderet med opslag, konkurrencer, delinger mm. Det er naturligvis noget som kan fremprovokere hos brugerne. Så hvis du er en af de virksomheder, som ikke fører en klar Facebook strategi kan den største konsekvens være, at miste følgere og skabe et dårligt omdømme, selvom det var den modsatte effekt som var ønsket.

 

Der er mange eksempler på Facebook sider, som bliver lukket efter brud på regler. Det kan i værste fald føre til bødestraffe fra Forbrugerombudsmanden. Opfordringen fra AWORK er at følge reglerne, da der er utallige muligheder for markedsføring – som overholder reglerne – på Facebook.

Skal vi hjælpe jer med konkurrencer på Facebook?

Kontakt os til en uforpligtende snak:

Telefon: 88 37 47 88
E-mail: [email protected]

  • Kunne du bruge artiklen?
  • Ja   Nej
AWORK Webbureau Nyhedsbrev

Vil du have hemmelige våben i din indbakke?

Intet går vores næse forbi og vi holder dig derfor opdateret med alt lige fra Mark Zuckerbergs seneste Facebook-opslag til Googles nyeste våben indenfor kundekonvertering!

Velkommen, det er fedt at have dig med ombord :-)