Det betyder Facebooks nye tiltag for din virksomhed

I torsdags, den 11. januar 2018, lagde Mark Zuckerberg et langt opslag op på hans Facebook profil, hvori det fremgik hvordan Facebook vil ændre sit News Feed til sine brugere. Se Mark Zuckerbergs opslag nedenfor:

 

Hvad betyder Mark Zuckerbergs Facebook opslag så?

Opslaget betyder, at Facebook gerne vil give tilbage til samfundet (læs: Facebooks samfund), og dermed skærpe offentlige opslag fra virksomheder, brands og nyhedsmedier. Facebook vil ganske enkelt gerne tilbage til sine rødder – nemlig forbinde sine brugere med de personlige øjeblikke som var det der, i sin tid, skabte Facebook.

 

Hvad betyder Facebooks tiltag så for min virksomhed?

I Mark Zuckerbergs opslag oplyser han at det første som Facebook vil ændre, vil være sit News Feed. Brugerne vil dermed begynde at se mere fra deres venner, familie samt grupper. Der bliver derfor vist mindre offentligt indhold fra virksomheder, brands og nyhedsmedier.

 

Facebook vil som sagt gerne tilbage til rødderne og begynde at fokusere på det som de kalder “meningsfulde interaktioner” – de vil gerne gøre dét til standard over hele linjen og såkaldt “offentligt indhold” fra virksomheder, brands og nyhedsmedier vil være de første til at mærke dette. Mark Zuckerberg nævner dog imidlertid ikke mængden af ​​reklamer, der vil blive beskåret eller minimeret.

 

Dette kommer højst sandsynligt til at ske ved Facebooks opdatering:

  • Annoncører, forfattere og udgivere vil højst sandsynligt opleve et kraftigt fald i deres trafikken de plejer at få via Facebook.
  • Virksomheder, brands og nyhedsmedier vil se og mærke at deres, i forvejen, lille og organiske rækkevidde vil falde yderligere.
  • Virksomheder, brands og nyhedsmedier vil opleve at de skal skabe ændre deres content-strategier og dermed skabe mere meningsfuldt indhold for brugerne – det handler om at få mere engagement samt aktive interaktioner fra brugerne.

 

Facebook hovedkvarter ved AWORK Webbureau

Hvad mener Facebook så, at meningsfuldt indhold betyder?

Den type engagement Facebook kalder for meningsfuldt er langt mere end blot nogle hurtige likes og reaktioner. Facebook vil have, at det pågældende News Feed er fyldt med indhold, som virkelig betyder noget. Hvis der begynder at være betydeligt mange kommentarer, tags og/eller delinger med vennerne, så er det et stærkt tegn på, at noget er meningsfuldt.

 

Virksomheder, brands og nyhedsmedier skal tilpasse deres content- og SoMe-strategier for at sikre, at indholdet giver mening for brugerne på et andet niveau end hidtil. Man vil begynde at se at indhold på tværs af Facebooks netværk vil være mindre effektive hvis man benytter den traditionelle måde at markedsføre på, man skal i stedet skræddersy sin content- og SoMe-strategi til Facebooks retningslinjer – gør man det, så kan man til gengæld opleve stort engagement fra brugerne.

 

Og så skal man desuden heller ikke glemme, at Instagram jo også er ejet af Facebook, hvorfor der også meget vel kan være en opdatering (læs: ændring i dets algoritme) på vej der.

 

Hvad betyder det for annoncering på Facebook og Instagram?

Denne ændring som Facebook vil foretage, vil uden tvivl også have en indvirkning på annonceplatformen på henholdsvis Facebook og Instagram. Dog tror vi i AWORK, at det stramme fokus på meningsfuldt indhold, vil øge være med til at øge annoncekvaliteten.

 

 

Facebook annoncer hvor målet er en brugbar handling
For annoncer hvor målet er at skabe en brugbar handling for den respektive virksomhed, brand og/eller nyhedsmedie, er vi overbevist om, at det ikke vil have den største betydning. Her gælder det annoncemål som f.eks.: link kliks, køb til webshop, kundeemner m.fl. – altså alt det hvor engagementet ikke er den primære årsag til annoncen.

 

 

Facebook annoncer hvor målet er mere engagement samt brand awareness
For annoncer hvor målet er at skabe brand awareness, videovisninger, og andet engagement, der vil annoncerne helt sikkert opleve fremgang, da det er med til stimulere et News Feed med kvalitet. Vedkommendes News Feed vil dermed blive mere personlig og annoncerne bliver derfor ikke oplevet som annoncer, men som en integreret del af ens personlige News Feed.

 

For de fleste virksomheder, brands og nyhedsmedier der skaber sådant indhold, vil det føles endnu mere personligt og autentisk, og man vil derfor også få et bedre udbytte af sin annoncedata, da man leverer kvalitet til brugerne.

 

Det bliver spændende at se Facebooks ændringer udfolde sig i 2018 og vi kan ikke vente med at se effekterne det vil have på Facebook annonceringen.

 


Skal vi hjælpe jer i gang med Facebook annoncering?

Kontakt os for en uforpligtende snak:
Telefon: 88374788
E-mail: [email protected]

  • Kunne du bruge artiklen?
  • Ja   Nej
AWORK Webbureau Nyhedsbrev

Vil du have hemmelige våben i din indbakke?

Intet går vores næse forbi og vi holder dig derfor opdateret med alt lige fra Mark Zuckerbergs seneste Facebook-opslag til Googles nyeste våben indenfor kundekonvertering!

Velkommen, det er fedt at have dig med ombord :-)