Flyt til AWORK

6 stærke råd til din online markedsføring

          6 stærke råd til din online markedsføring

 

Online markedsføring er en disciplin som ændres dagligt, hvor det kan være svært at vide om det der virkede i går, stadig virker i dag.

 

Derfor har vi strikket 6 gode råd sammen til dig, sådan at du får en online identitet som øger kundestrømmen!

#1 Hav altid en god online markedsføringstrategi.

 

En online marketingstrategi er en række online tiltag, som skal sættes i værks for at nå virksomhedens mål. Strategien er derfor rammen omkring jeres online marketing aktiviteter, som alle skal følge en rød tråd, for at nå virksomhedens fælles mål.

Selv om det synes let at udvikle en god online markedsføringsstrategi, har mange virksomheder svært ved at vide hvilke elementer strategien skal indeholde, for at nå det overordnede mål. Herunder hvordan laves en god social media strategi og meget mere.

 

Hvilken værdi sælger I?

 

Alle i marketingafdelingen skal vide hvilken værdi virksomheden sælger til kunden. Herunder skal der også vides hvad der gør dit produkt unikt og hvorfor kunden vælger at handle dit produkt, frem for produktet hos konkurrenten. Hvis du ikke ved hvilken værdi I sælger til kunderne, bliver det svært at lave markedsføring som virker. Det handler altså både om selve produktet og den værdi det giver kunden.

 

Et eksempel på en værdi kan være en fed bil. Bilen er ikke kun et transportmiddel, som får ejeren fra A til B. En fed bil fortæller også at ejeren har god smag. Dertil køber ejeren også en god køreoplevelse og måske positiv opmærksomhed, når ejeren suser forbi. Det samme gør sig gældende for en fedtfattig leverpostej, som ikke kun er mad til en sulten mave. En fedtfattig leverpostej er også en sund livsstil og hjælper kunden at nå helsemæssige mål.

 

Lav en analyse af om dit produkt eller service giver kunden værdi fordi det gør kunden mere produktiv, forenkler kundens hverdag, gør livet mere bekvemt, sparer kunden penge, eller giver kunden en helt anden værdi. Når du ved præcist hvilken værdi du sælger til kunden, er det lettere at udvikle online marketingaktiviteter som øger salget.

 

Hvem er jeres kunder?

 

Når I ved hvilken værdi jeres produkt skaber, handler det om at finde ud af hvilke kunder ønsker denne værdi. I skal nu i gang med at lave en købspersonlighed. En købspersonlighed er den type mennesker, som køber jeres produkt mest. I kan finde frem til denne personlighedstype ved at analysere kunderne, som allerede handler jeres produkt. Hvor gamle er kunderne, hvor bor de, hvad arbejder de med, hvilket køn er de, hvornår køber de primært produktet og meget mere. Ud fra alle disse fakta, kan I lave personlighedstyper, som gør det lettere at udvikle content som skaber interesse hos potentielle kunder.

 

 

Dette skal I huske når I bygger jeres online strategi

 

Nu hvor du ved hvilken værdi I bringer til kunden og hvilke kunder handler jeres produkt, kan I gå i gang med at udvikle jeres online strategi. Har I en online strategi som ikke virker, så skal du også overveje følgende faktorer:

 

 

  • Hvilke online kanaler anvender I? Er der nogle kanaler I er mere aktive på en andre?
  • Hvordan virker jeres markedsføring på nuværende tidspunkt?
  • Hvor når I ud til kunderne? Hvor oplever I flest interaktioner fra kunderne?
  • Udvikler I markedsføringsaktiviteter, som ikke giver forretningen værdi?
  • Hvad gør jeres konkurrenter? Hvad virker hos dem?
  • Opstil et diagram hvor I kan sammenligne jer med konkurrenterne.
  • Hvor har I mulighed for at være bedre end konkurrenterne?

 

 

Sådan bygger I jeres online strategi

 

Når I har overvejet ovenstående faktorer, er I klare til at bygge jeres online strategi. Har I før prøvet at bygge og følge en online strategi som ikke virkede? Overvej hvorfor svaghederne i din online strategi overhoved eksisterer. Kan markedsføringsafdelingen forbedre svaghederne? Eller overvejer i hjælp til online markedsføring? I kan altid få en uforpligtende snak om hvordan du kan få succes med online markedsføring fra AWORK. Her får du gode råd til hvordan I bygger jeres online strategi, ud fra den fundne målgruppe og værdien I sælger til kunderne:

 

  • Vælg markedsføringskanaler ud fra hvor kunderne færdes. Kan I generere mest salg med brug af LinkedIn annoncering, Facebook annoncering, Instagram annoncering eller et helt tredje medie?
  • Opsæt mål for hver kanal. Ønsker I direkte salg, flere bookinger eller noget helt andet?
  • Lav en tidsplan for hvornår målet skal være nået.
  • Opstil delmål, sådan at I har mulighed for at justere jeres marketing aktiviteter, for at sikre at I når målet.

#2 Eksekver din markedsføringsstrategi.

 

Giv medarbejderne ejerskab

For at nå målet i strategien, kræves at hele virksomheden er involveret. Involver alle medarbejdere i virksomheden og uddeleger opgaverne. Giv marketingmedarbejderne hver sit ansvarsområde. Når medarbejderne føler ejerskab over en online kanal, en serie af posts eller lignende, vil de også gøre en ekstra indsats for at gøre det godt. Hvis opgaverne bare ligger på et team, er der ingen der har det fulde ansvar og opgaven kan lande på gulvet.

 

Vær resultatorienteret

Følg nøje udviklingen med alle kampagnerne for at sikre, at de når de opstillede mål. Ved at undersøge data for hver kampagne, kan I se om det er muligt at nå målet, eller om der skal laves en ekstra indsats. Det gode ved at have et mål er at alle ved hvornår en kampagne har været en succes og hvornår der skal ydes en ekstra indsats. Dette kan sammenlignes med når du bager en kage. Hvis du ikke tilføjer alle ingredienserne, når du ikke målet og kagen kommer ikke til at smage ligeså godt.

 

En strategi er levende

Husk at en strategi ikke står stille. En strategi er en plan for fremtiden. Fremtiden påvirkes af trends i samfundet, kundernes udvikling og meget mere. Sørg derfor for at udvikle og optimere jeres strategi. Dette kræver en ekstra indsats, men giver jer også muligheder. Data og analyse værktøjer, som kan anvendes til jeres kampagner udvikles hele tiden og gør det muligt at udvikle en til en markedsføring, som når hver eneste kunde i øjenhøjde.

 

I tak med at I analyserer og optimerer jeres strategi, har I mulighed for at give kunderne den bedste kundeoplevelse. Kundernes behov ændres også over tid, som følge af trends i samfundet. Loyalitetsgraden hos kunderne er generelt meget lav, fordi kunderne har et fuldt overblik over alle produkter i markedet, som gør at de frit kan shoppe rundt. Derfor er det vigtigt at optimere dine kundepersonligheder. Dette giver jer mulighed for at følge kundernes udvikling og sørge for at I vedligeholder relationen til kunderne og tilfredsstiller deres behov.

#3 Optimer hjemmesiden med SEO tekster. 

For mange er SEO et lidt fluffy begreb, som forbindes med tekster på en hjemmeside med gentagende ord, som ikke rigtigt skaber værdi for hverken virksomheden eller kunden. SEO tekster har præcist det modsatte formål, hvor teksterne både skal give værdi for virksomheden og kunderne. SEO tekster gør det lettere for kunder som er interesserede i jeres produkt, at finde lige jeres produkt. Er det ikke det alle virksomheder ønsker? Langt de fleste i hvertfald! Derfor får du her gode råd til hvordan I udvikler SEO, som øger kundestrømmen.

 

Metabeskrivelse

Metabeskrivelse er den korte beskrivelse google viser potentielle kunder, når de leder efter et produkt. Dette betyder at den tekst I skriver, er kundens førstehåndsindtryk af virksomheden. Derfor er det vigtigt at have en kort og præcis beskrivelse af hvad I kan tilbyde kunden, som gør at de vælger jer frem for konkurrenten. Når I skriver denne tekst skal I overveje hvilke ord jeres kunder søger på, sådan at I kan anvende disse ord i jeres tekster. Tænk også over hvilke tekster jeres konkurrenter bruger, sådan at I kan skille jer ud og kan konkurrere på jeres tekster.

 

Overskrift

Overskriften skal fange kundernes interesse og gøre, at de bliver nødt til at læse mere. I skal tænke over at kunderne ikke gider at spilde deres tid, og skal have valuta for den tid de investerer i, at læse det I har at sige. Her er der nogle vigtige faktorer, som øger interessen for jeres indhold. Fortæl kunderne at ved at læse denne tekst, kan I give dem værdi, dette kan eksempelvis være hjælp til at lave en god SEO overskrift. Du kan også skabe frygt, ved at fortælle kunderne hvordan de ikke skal skrive en overskrift. De fleste af os har let ved at forstå konkrete tal. I kan derfor også eksempelvis fortælle hvor mange virksomheder laver en overskrift forkert.

 

 

SEO tekst

Det vigtigste når du skriver SEO tekster er, at fastholde læserens interesse. Hvis kunder lander på jeres side og med det samme kan se, at teksten ikke har interesse for dem, forlader de side igen. Når kunderne forlader siden hurtigt igen, bliver dette noteret af Google. Dette fortæller Google, at siden ikke leverer værdi for kunden, som er med til at give jer en værre placering på google. Hvordan får I den bedste placering på google? Skriv tekster som skaber værdi, Google viser nemlig altid det bedste forslag, som kan skabe værdi for kunderne.

 

Noget du skal gå op i er at anvende søgeord rigtigt i SEO tekster. For nogle år tilbage, handlede det om at skrive jeres nøgleord, så mange gange i en tekst som muligt. Dette er fuldstændig omvendt i dag, hvor Google vægter en naturligt skreven tekst, hvor nøgleord og ord som er relateret til søgeordet indgår i teksten. Dette betyder eksempelvis, at hvis du sælger bolde og kun anvender nøgleordet ‘bold’ kan Google tro, at der er tale om nyheder om fodboldt, odds og meget andet. Du skal hjælpe Google med at forstå hvad du mener. Hvis du derfor skriver en tekst om hvordan dine bolde kan anvendes, hvilken kvalitet de er i og hvordan man kan anvende dem til leg og motion, hjælper det Google med, at finde de rigtige modtagere.

 

#4 Find det optimale mix af sociale medier.

Det er ikke et spørgsmål om jeres virksomhed skal anvende sociale medier. Spørgsmålet er hvilke sociale medier er optimale for at nå jeres kunder. Det kan nemlig være en dyr affære at annoncere på samtlige sociale medier og derfor skal der vælges et optimalt mix af sociale medier. Facebook annoncering når eksempelvis ud til en bred kundeskare, hvor Instagram annoncering er den nye måde at inspirere kunderne til at handle. Disse platforme behøver dog ikke at være det optimale valg for jeres virksomhed. Hvilke sociale medier er bedst? Herunder får du en guide til hvilke faktorer I skal overveje for at vælge det optimale valg af sociale medier.

 

Hvilke sociale medier anvender jeres kunder

Hvilke sociale medier færdes kunderne på. Dette kan I finde ud af ved, at analysere jeres nuværende kampagner på sociale medier. Hvor får jeres kampagner mest interesse og på hvilke sociale medier kommer gode resultater fra. Giver jeres analyse af kunderne ikke svar på kundernes adfærd på sociale medier, kan i læse mere om sociale medier og målgruppe. Er det en bred kundeskare i henvender jer til så er facebook annoncering oplagt for jer, er det beslutningstagere i virksomheden jeres produkt henvender sig til, så er LinkedIn annoncering oplagt for jer osv. Undersøg hvordan I bruger jeres annoncekroner bedst.

 

Formål og udarbejdelse af Indhold

Hav altid et klart formål med det indhold, I poster på sociale medier. Skal indholdet skabe meresalg, brand awareness, kundehenvendelser, eller noget helt andet. Formålet kan være med til at beslutte hvilke socialt medier, der er oplagt for jeres indhold og hvilket social medie giver jeres indhold det bedste udtryk. Ønsker du eksempelvis at kunderne henvender sig direkte til virksomheden, kan det være en ide at bruge Facebook, hvor kunderne kan sende en besked igennem chat. Ligeledes kan formålet med opslaget være med til at præge indholdet. Skal det være ungdommeligt, sjovt, formelt eller noget helt tredje. Her vil en formel besked eksempelvis være mere oplagt med LinkedIn annoncering, frem for Instagram annoncering.

 

#5 Brug Google AdWords.

 

Hvorfor investere i Google Adwords?

Hvad er Google AdWords, hvorfor investere i Google Adwords og hvordan bruger I det bedst? I betaler pr. klik, hver gang jeres kunder klikker på jeres Google Adwords annonce, men til gengæld når I ud til kunder, der er interesserede i jeres produkt. Kort fortalt betaler I for at få jeres annonce øvers på google, når kunderne søger efter jeres produkt. I får et tekstfelt, hvor I har mulighed for at kommunikere direkte til kunderne, som har interesse for jeres produkt. Forskellen mellem Google Adwords og SEO er, at når du skriver SEO tekster beslutter Google ud fra masser af kriterier, om I bliver vist på Googles første side. Med Google Adwords betaler I pr. klik og bestemmer selv hvilken placering I ønsker på Google.

 

Hvilket søgeord skal I vælge til Google Adwords?

Google Adwords er det der sker bagved når en kunde indtaster et søgeord på søgemaskinen google og bliver præcenteret for jeres produkt fordi I er relevant for kunden. Derfor er det vigtigt at vælge de rigtige søgeord. Hvad er et godt søgeord til Google Adwords? Sælger du eksempelvis lys og vælger søgeordet ‘lys’ er I i konkurrence med andre annoncører, om at blive vist som det øverste forslag. Sælger I julelys og anvender søgeordet ‘lys’ vil I opleve at der vil være mange kunder som klikker ind på jeres annonce, finder julelys irrelevant og klikker videre. Dette betaler I for uden at sælge noget. Husk derfor at vælge søgeord, som er mere præcise, sådan at den strøm I genererer til jeres hjemmeside faktisk omdannes til salg. I dette tilfælde vil et bedre søgeord eksempelvis være ‘julelys’ eller ‘røde julelys’.

 

Google Adwords kan være en dyr affære

Selv om I bestemmer jeres egen placering med Google Adwords, kan det være dyrt uden den rigtige vejledning. I betaler for hver gang en potentiel kunde klikker på jeres annonce på google, som også gør det svært at vide det præcise beløb I skal betale om måneden. Er I i tvivl om hvor meget koster SEO? Så find ud af hvor meget I ønsker Google Adwords skal fylde af budgettet hver måned. Ud fra budgettet kan I udregne hvor meget I vil betale for hver gang en kunde klikker på din annonce. Ønsker I hjælp til Google Adwords? Så ved AWORK hvordan I skaber værdifulde klik.

 

 

                       #6 Overvej om I skal købe markedsføringshjælp

Markedsføring kan være en svær øvelse fordi at online markedsføring er i konstant udvikling. Dertil kan det være dyrt og tidskrævende, at finde ud af hvilke kanaler I skal satse på, hvilke kanaler øger jeres salg og hvor hvilket materiale skal postes og hvor hyppigt.

 

Hos AWORK kan vi hjælpe jer med at analysere jeres forretning, sådan at I får mest ud af hver investeret marketing krone. Dette gør også, at I kan koncentrere jer om de dele af forretningen I er bedst til.

Vil du vide mere om hvordan du laver en god markedsføringsstrategi?

Du er altid velkommen til at kontakte AWORK:

E-mail: smb@awork.dk

Telefonnr. 88 37 47 88